Byłem tam ostatnio w 2007r. (będę w tym roku, ale dopiero w sierpniu), więc za to co napiszę nie gwarantuję w 100%, ale napiszę to co było ostatnio plus to co rozumiem z tej podanej tu stronki.
Wtedy w kasach były do kupienia normalne bilety jednorazowe (ewentualnie tam i powrót) z podaną trasą, tak jak w polskim PKP – ale te też trzeba było kasować po wejściu do pociągu !
Ale nie zawsze kasy były czynne (np. wcześnie rano w Novej Lesnej).
Wtedy były dwa rozwiązania:
1) automaty w pociągach na monety
2) cestowne blokowe listki.
Tych automatów podobno (z tego co słyszałem) już nie ma, więc zostają te cestowne blokowe listki.
Kiedyś były ich dwa rodzaje:
a)ośmioodcinkowe na 8 „pasm”
b) na 1 lub 2 pasma
Zasada jest taka, że wszystkie trasy pomiędzy wszystkimi stacjami podzielone są na te ich „pasma”.
Każde pasmo kosztowało wtedy 10 SKK, a teraz z tego co widzę kosztuje 0,32 EUR.
Z tyłu tego blokowego listka masz tabelkę, z której wynika ile „pasm” jest pomiędzy każdą ze stacji.
przepraszam za słabą jakość zdjęcia
Najmniej 1 (np. Nova Lesna-Stary Smokovec), najwięcej 4 (np. Poprad- Szczyrbskie Pleso).
Potem tylko patrzysz skąd i dokąd jedziesz i kasujesz tyle ile ich potrzebujesz na daną trasę.
Te ośmioodcinkowe się zginało i jeśli potrzebowałeś na przejazd np. 3 pasma to zginałeś go po trzecim odcinku(i tylko ten odcinek kasowałeś jako podróż przez trzy pasma). W ten sposób zostawało Ci jeszcze 5 odcinków do wykorzystania.
Ale tych też juz podobno nie ma (jak będę w sierpniu to sprawdzę).
Zostały tylko te na 1 lub 2 pasma.
Więc jak jedziesz przez jedno pasmo to kasujesz ten z jedynką w rogu (za 0,32 EUR), jak jedziesz przez dwa pasma, to kasujesz ten z dwójką w rogu (za 0,64 EUR) lub dwa bilety z jedynką (za 0,32 EUR).
Jak jedziesz przez trzy pasma to kasujesz trzy po 0,32 EUR lub jeden po 0,32 i jeden za 0,64 EUR., itd.
Jak jedziesz tam na dłużej, to kup sobie ich trochę na zapas, bo nie będziesz musiał stać za każdym razem w kolejce.
Są do nabycia na stacjach, ale z tego co pamiętam były też w innych punktach (na stacjach były ogłoszenia gdzie można je kupić).
U konduktora też można, ale z tego co pamietam było to drożej (nawet jak na jakiejś stacji nie było sprzedaży biletów lub jak stacja rano była zamknięta).