Forum portalu turystyka-gorska.pl http://forum.turystyka-gorska.pl/ |
|
ŚRUBY LODOWE -WYTRZYMAŁOŚĆ OSADZENIA http://forum.turystyka-gorska.pl/viewtopic.php?f=6&t=6613 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Luka3350 [ Wt gru 23, 2008 4:33 pm ] |
Tytuł: | |
A tu wykres pokazujący jak spada wytrzymałośc śrub lodowych ,które wystają z lodu ( dotyczy konieczości skracania śruby lodowej ) |
Autor: | Luka3350 [ Wt gru 23, 2008 4:36 pm ] |
Tytuł: | |
I kwestia ustawienia śruby i jej wytrzymałości: |
Autor: | Luka3350 [ Wt gru 23, 2008 4:38 pm ] |
Tytuł: | |
Warto zauważyć ,że korzystne jest osadzenie śruby na kącie dodatnim ,czyli jak gdyby skośnie w dół !!! |
Autor: | grubyilysy [ Wt gru 23, 2008 4:45 pm ] |
Tytuł: | |
No właśnie - po krótkiej dyskusji na temat relacji z robienia wiadomo czego, szukałem w necie informacji na temat "wytapiania śrub" pod obciążeniem. Tak mi kiedyś mówił niejaki K.Zdzitowiecki - że to jest realny problem, powodujący że na śrubie nie wolno zbyt długo wisieć (wg Zdzitowieckiego do - uwaga - 4 minut!). Ciekawostka - nie natrafiłem na zbyt wiele informacji na ten temat poza uwagą na temat wytapiania śrub z zupełnie innego powodu - absorbcji ciepła słonecznego (!). Natrafiłem też na wklejony przez ciebie tekst, niezły i praktyczny, dla pełności obrazu warto przeczytać jeszcze ten: http://www.karkonosz.org/asekura.htm Co do tego wytapiania śrub pod obciążeniem - logika dyktuje że coś musi być na rzeczy, bo prawa fizyki w końcu obowiązują - zob. to: http://jaktodziala.blox.pl/resource/regelacja.htm |
Autor: | mpik [ Wt gru 23, 2008 5:44 pm ] |
Tytuł: | |
Luka3350 napisał(a): Warto zauważyć ,że korzystne jest osadzenie śruby na kącie dodatnim ,czyli jak gdyby skośnie w dół !!! a ja kiedyś czytałem artykuł (w necie zresztą) poparty nawet badaniami że jednak najkorzystniej jest wkręcać śruby prostopadle do powierzchni lodu... zresztą nawet na cytowanej przez Ciebie Luka stronie, jest taka konkluzja... Cytuj: Po pierwsze: wydaje się, że jednak (generalizując) najwłaściwszym kątem dla osadzania śrub lodowych jest kąt 0°; czyli prostopadle do jego powierzchni lodu. Aczkolwiek da się zauważyć, że dla większego tempa obciążania lepiej wytrzymywały śruby osadzone od góry ku dołowi(+30°), natomiast dla mniejszego tempa obciążania lepiej wytrzymywały śruby osadzone od dołu ku górze(-30°). Po drugie: z powyższych testów wynika, że o wiele większe znaczenie od kąta osadzania śruby lodowej względem powierzchni lodu ma tempo obciążania i przy mniejszym tempie obciążania wytrzymałość osadzenia śruby lodowej jest ponad trzykrotnie większa!!! Śruby obciążane szybciej powodowały pękanie i odpadanie lodu dużymi kawałkami, natomiast te obciążane wolniej delikatniej deformowały lód pozwalając mu pochłonąć więcej energii. Z tego wynika, że jednym z ważniejszych czynników znacznie poprawiających bezpieczeństwo przy wspinaczce lodowej jest używanie jak najbardziej dynamicznej liny(z niską siłą graniczną) i stosowanie absorberów energii. Innym ciekawym spostrzeżeniem jest, że lód napowietrzony wcale nie musi słabo trzymać śruby, ponieważ bąble powietrza zapobiegają rozprzestrzenianiu się pęknięciom w lodzie i w ten sposób hamują jego deformację.
źródło... |
Autor: | Luka3350 [ Wt gru 23, 2008 5:49 pm ] |
Tytuł: | |
Tak też wynika z tego artykułu. Że najlepiej prostopadle. Ale już jeżeli wkręcamy pod kątem ,to lepiej pod tzw. dodatnim . |
Autor: | Kaytek [ Śr gru 24, 2008 12:14 am ] |
Tytuł: | |
Jeśli chodzi o śruby to i tak wniosek jest jeden: lepszy jeden Petzl niż pięć ruskich których nie dasz rady wkręcić... No soooo??? trochę na temat.... |
Autor: | leppy [ Śr gru 24, 2008 12:45 am ] |
Tytuł: | |
Kaytek napisał(a): lepszy jeden Petzl niż pięć ruskich których nie dasz rady wkręcić...
I lepsza jedna BD niż trzy Petzle.. |
Autor: | mpik [ Śr gru 24, 2008 1:55 am ] |
Tytuł: | |
leppy napisał(a): I lepsza jedna BD niż trzy Petzle..
z praktyki czy z reklamy BD |
Autor: | leppy [ Śr gru 24, 2008 8:32 am ] |
Tytuł: | |
Powiedzmy praktyki, aczkolwiek.. bawiłem się i wkręcałem do cienkiego lodu (ćwicząc) tylko śrubę BD, więc jednak porównania nie mam. Natomiast spotkałem się z wieloma opiniami, że śruby BD są najlepsze. Człowiek który uczył mnie jak posługiwać się śrubami, również preferował BD (tzn. uważał je za najlepsze, choć używał też inne tańsze, bo BD są drooogie). A dodatkowo - ostatnio przeżywam zauroczenie tą firmą - produkują po prostu super sprzęt. U nas jeszcze średnio popularny (firmy europejskie są popularniejsze), natomiast na pewno ta popularność będzie rosła, bo dostępność sprzętu BD jest już dobra. |
Autor: | Luka3350 [ Śr gru 24, 2008 9:59 am ] |
Tytuł: | |
leppy zgadzam się z Tobą jeśli chodzi o sprzęt BD. Też mam wrażenie ,że jego popularność rośnie. I faktycznie w zimowych zabawkach są bardzo mocni. |
Autor: | Luka3350 [ Śr gru 24, 2008 10:03 am ] |
Tytuł: | |
Na przykład takie śrubki są bardzo wypas: |
Autor: | leppy [ Śr sty 07, 2009 9:26 pm ] |
Tytuł: | |
A jaka długość śrub na Tatry? Tzn. wiadomo że warto mieć zestaw różnych długości, ale jakie sa najczęściej przydatne, żeby wkręcać do końca? 16 cm? |
Autor: | don [ Cz sty 08, 2009 9:50 am ] |
Tytuł: | |
leppy napisał(a): A jaka długość śrub na Tatry?
To zależy do czego chcesz używać. To nie jest dla poszczególnych pasm górskich. Jak będziesz mial pare cm lodu to trudno mówić o asekuracji , ze sruby. Albo tzw. zwietrzały lód to nawet 21 cm jest kiepskie(słabe). |
Autor: | leppy [ Cz sty 08, 2009 9:58 am ] |
Tytuł: | |
Zadam pytanie inaczej - jaki zestaw bierzesz w Tatry? Jakie długości dominują? |
Autor: | don [ Cz sty 08, 2009 10:15 am ] |
Tytuł: | |
leppy napisał(a): Zadam pytanie inaczej - jaki zestaw bierzesz w Tatry
Odpowiem inaczej, taki biorę , jaki mam. I trzeba polewac wodą i patrzeć na prognozę pogody. A najlepiej wyjść do góry i założyć wędkę. ( mam dziś lekką głupawkę i poszedłbym na żywca) |
Autor: | jigsaw [ Pn lut 09, 2009 7:25 pm ] |
Tytuł: | |
leppy napisał(a): Zadam pytanie inaczej - jaki zestaw bierzesz w Tatry? Jakie długości dominują?
Czesc Dlugosc srub to zalezy od producenta. Generalnie kolo 16 cm BD. Petzl 17, 18 cm. Jak sruby BD to najlepiej brac expressy z korbka. I mozna tez miec jakas krotsza 13 cm. Rosyjskie sruby wkreca sie znacznie gorzej. Ich zaleta to cena. Ale rosyjskie sruby tez warto miec i uzywac ich w latwych miejscach. Co do wkrecania to pod katem 90 lub troche wiecej stopni. Najlepiej srub nie obciazac. Dluzsze obciazenie moze faktycznie wytopic lod wokol sruby. Wedka ze srub jest dla mnie dosc ryzykowna. Nie wkreca sie srub blisko siebie. Tak mysle, ze najlepiej z dobry metr od siebie. I nie na jednym poziomie. Jedna powinna byc wyzej od drugiej. I przed wkreceniem sprawdzic lod mlotkiem. Ogolnie warto zrobic jakis kurs. |
Autor: | leppy [ Śr gru 16, 2009 9:43 am ] |
Tytuł: | |
W temacie (testy na wytrzymałość osadzenia śub lodowych): http://www.karkonosz.org/sruby.htm Inny przydatny i ciekawy artykuł (metody asekuracji w lodzie): http://www.karkonosz.org/asekura.htm Oraz jeszcze inna, jeszcze bardziej przydatna i ciekawa (techniki wspinaczki w lodzie i mikscie - poradnik firmy Grivel): http://www.karkonosz.org/lody/grivel.htm Powyższe mają już kilka lat i są napisane "nieco pod firmę Grivel", mimo to bardzo przydatne. Edit: Przepraszam, przecież Luka zaczął temat od tego testu Krakusa. Ale link do źródła nie zaszkodzi. |
Autor: | Rohu [ Śr gru 16, 2009 12:04 pm ] |
Tytuł: | |
Jest taka ciekawa książka o wspinaniu w lodzie i mikście: |
Autor: | staszek [ Śr gru 16, 2009 11:17 pm ] |
Tytuł: | |
Rohu napisał(a): Jest taka ciekaw książka o wspinaniu w lodzie i mikście:
Napisana bardzo praktycznie przez zawodowego wspinacza. Wiele doskonałych uwag do stylu i sprzętu, jakich nie można znaleźć w innych pozycjach o podobnej tematyce i nie można nauczyć na kursie. Na 29 stronie autor mocno jedzie po rosyjskich IRVISACH. |
Autor: | leppy [ Śr gru 16, 2009 11:43 pm ] |
Tytuł: | |
Autor jest sponsorowany przez BD, ale myślę, że pisze o tej firmie w superlatywach zupełnie obiektywnie.. |
Autor: | Rohu [ Śr gru 16, 2009 11:57 pm ] |
Tytuł: | |
Ale przy opisie sprzętu BD podkreśla, że jest sponsorowany przez tą firmę i że może być nieobiektywny. Natomiast często poleca też sprzęt innych producentów, którzy go nie sponsorują. |
Autor: | golanmac [ Cz gru 17, 2009 12:04 am ] |
Tytuł: | |
leppy napisał(a): Autor jest sponsorowany przez BD, ale myślę, że pisze o tej firmie w superlatywach zupełnie obiektywnie
Coś Ty sobie upie.rdolił z tym DB ? Robisz sobie krzywdę, bezkrytycznie faworyzując jedną markę, w dodatku Chińską. |
Autor: | Rohu [ Cz gru 17, 2009 12:06 am ] |
Tytuł: | |
Ale z tym BD w przypadku Willa Gadda to akurat prawda i autor wielokrotnie o tym pisze |
Autor: | leppy [ Cz gru 17, 2009 12:14 am ] |
Tytuł: | |
Jasne. Natomiast Maciek wiedziałem że zareagujesz. |
Autor: | golanmac [ Cz gru 17, 2009 12:21 am ] |
Tytuł: | |
leppy napisał(a): Natomiast Maciek wiedziałem że zareagujesz
Bo nie lubię "zaślepienia" marką, więcej obiektywizmu P.S. Żeby nie było, to mam rękawice BD i jestem bardzo zadowolony. |
Autor: | leppy [ Cz gru 17, 2009 12:30 am ] |
Tytuł: | |
Też mam. Maciek ja żartuję, troszkę prowokuję, nie martw się o stan mojego zdrowia psychicznego, aż tak pojebany żeby pisac to całkiem serio - nie jestem. A jak zauważę spadek jakości chińskiego BD, to będę pierwszym krytykiem, właśnie przez to, że cholernie się zawiodę. Miłej nocy. |
Autor: | leppy [ Śr gru 15, 2010 1:08 pm ] |
Tytuł: | |
Ciekawy gadżet BD do wykonania idealnego uszka Abałakowa: http://alpin.pl/product_info.php?cPath= ... ts_id=1381 |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |