Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Pt mar 29, 2024 8:03 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 206 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Autor Wiadomość
PostNapisane: Śr cze 28, 2017 5:09 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 07, 2006 8:19 pm
Posty: 18162
Na tym się nie lata po prostu. Lot to jest jakby śmierć tylko masz drugie życie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr cze 28, 2017 6:19 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sty 24, 2011 7:54 pm
Posty: 2482
krank1 napisał(a):
Argument ewentualnego dokończenia drogi przemawia za płytką tylko czy nie jest to złudne przy dwóch poważniejszych lotach. Najlepiej nosić zapasową lub dwie w plecaku


Jak na tym polecisz na pionowym odcinku, to niczego już nie będziesz w stanie dokańczać. Te lonże to są tak żeby na sam dół nie dolecieć ;)
Przy zakupie kierowałbym się wygodą przepinek, czyli tym żeby były fajne, automatyczne karabinki. Szyty/jednorazowy absorber bezpieczniejszy moim zdaniem.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 12:24 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
Madness napisał(a):
Przy zakupie kierowałbym się wygodą przepinek


Czy z poniższej lonży można wykorzystać karabinki jako HMSy w zwykłej wspinaczce? Często zdarza mi się zapomnieć zakręcić blokadę a tutaj zamyka się sama. O dziwo rozwiązanie BD jest bardzo ergonomiczne w otwieraniu. Myślałem że będzie to trochę upierdliwe ale działa super.

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 7:34 am 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sty 24, 2011 7:54 pm
Posty: 2482
Nie

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 8:25 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
A dlaczego?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 8:33 am 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sty 25, 2013 5:08 pm
Posty: 661
Lokalizacja: Koluszki
Dasz radę zawiązać wyblinkę (auto z liny) jedną ręką na tym HMS? :)

_________________
https://www.flickr.com/photos/156235994@N06/albums


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 10:21 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
velka napisał(a):
Dasz radę zawiązać wyblinkę (auto z liny) jedną ręką na tym HMS? :)

krank1 napisał(a):
Myślałem że będzie to trochę upierdliwe ale działa super.


Mam mizerne doświadczenie w obsłudze sprzętu ale wydaje mi się że nie byłoby z tym problemu. Ta blokada i sztywność sprężyn są tak dobrane, że siła ściskająca ramię zamka daje składową unoszącą tulejkę blokującą. Zobacz na filmiku jak to fajnie działa. Na początku celowo spycham tą tulejkę. Później pcham tylko na ramię i tulejka odsuwa się sama. Wygląda to tak jak bym robił to celowo ale przy bardzo szybkim ruchu widać, że jest to naturalne. Oczywiście napierając tulejkę celowo paluchem do dołu nie ma mowy aby to otworzyć. Pod koniec filmiku próbuję tak właśnie otwierać i czasem się zatnie ale czuję, że jest to ruch nieergonomiczny. Mając HMSa gdzieś wysoko może być to mały problem bo wtedy ręka naturalnie idzie do dołu i ta ergonomia wygląda inaczej, choć wcale nie musi. Wydaje mi się, że szybko można sobie wyrobić nawyk otwierania tego.



Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 11:07 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Karabinki z certyfikatem K (Klettersteig) spokojnie przeszłyby testy wytrzymałościowe HMS.
Problemy byłyby dwa - profil (kształt) karabinka, zarówno na półwyblinkę jak i na użycie z płytką przewodnicką zdecydowanie najlepszy jest profil okrągły a nie jakiś taki spłaszczony. Nie to że na takim nie będzie działać, ale problemów z działaniem (jak wspomniane zawiązanie jedną ręką, czy zakleszczanie się węzła przy wybieraniu) zdecydowanie bym się spodziewał.
Do tego jakoś jak dla mnie HMS musi być "naprawdę zakręcany", wielopokoleniowa praktyka pokazuje, że poza udoskonaleniami samego gwintu nic lepszego od gwintu jako takiego nie da się już na potrzeby HMS wymyśleć :).

Krank, HMS kosztuje pewnie ok. 50-60 zł, więc jak się domyśłam problem nie tu.
Jeśli problemem jest "oszczędzanie na wadze" (np. ferrata przeplatana prostymi odcinkami wspinaczki), to rozumiem, ale wtedy musisz "zaufać instyktowi" i podejmowac takie decyzje sam. Nie tylko ja zjeżdżam czasem w Tatrach na repie 5,5mm z majlonów 6mm, ale polecać takie rozwiązania podobno jest nieetycznie, zwłaszcza jak komuś się ten sznurek urwie albo majlon pęknie.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 12:57 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
grubyilysy napisał(a):
Jeśli problemem jest

Właśnie problemem jest, że często zapominam zakręcać tą nakrętkę. Na tyle często, że instruktor na kursie zwrócił uwagę i powiedział, iż są automatyczne jednak kupiłem w końcu zakręcane bo wspominał o wadach tego rozwiązania (myślałem o takim patencie z oczojebną naklejką, którą byłoby widać tylko spod odkręconej nakrętki ale jeszcze nie sprawdzałem jak to na mnie zadziała) Lonże i tak musiałem kupić dlatego wybór padł na karabinki z taką blokadą (nie ten zaciskany całą dłonią), aby w razie czego użyć jako HMS w wspinaczce z liną.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 9:03 pm 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): So lut 09, 2013 10:52 pm
Posty: 1144
Lokalizacja: Łódź
kilerus napisał(a):
Lot to jest jakby śmierć tylko masz drugie życie.

Mistrz !!! Ale tak to faktycznie z tym spadaniem jest.
Madness napisał(a):
Jak na tym polecisz na pionowym odcinku, to niczego już nie będziesz w stanie dokańczać. Te lonże to są tak żeby na sam dół nie dolecieć

Drugi Mistrz !!!

_________________
Gdzie wola - tam droga.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 01, 2017 10:36 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
Pytanie było poważne i nie dotyczyło ekstremum.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N lip 02, 2017 10:02 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 07, 2006 8:19 pm
Posty: 18162
Są takie HMSy automatyczne:

Obrazek

Ale czy przelatujca lina tego nie otworzy, to ja bytm nie dał sobie głowy uciąć.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N lip 02, 2017 11:24 am 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr lip 17, 2013 7:34 am
Posty: 782
Lokalizacja: Jaworzno
krank1 napisał(a):
grubyilysy napisał(a):
Jeśli problemem jest

Właśnie problemem jest, że często zapominam zakręcać tą nakrętkę. Na tyle często, że instruktor na kursie zwrócił uwagę i powiedział, iż są automatyczne jednak kupiłem w końcu zakręcane bo wspominał o wadach tego rozwiązania (myślałem o takim patencie z oczojebną naklejką, którą byłoby widać tylko spod odkręconej nakrętki ale jeszcze nie sprawdzałem jak to na mnie zadziała) Lonże i tak musiałem kupić dlatego wybór padł na karabinki z taką blokadą (nie ten zaciskany całą dłonią), aby w razie czego użyć jako HMS w wspinaczce z liną.


Kiedyś podjąłem próbę wspinania wielowyciągowego z karabinkami HMS z systemem LockSafe, TwistLock itp, po jednej drodze (3wyciągi) wyciągnąłem z plecaka zwyczajne zakręcane karabinki :). Te systemu są ok do wspinania sportowego, jednowyciągowego w skałach i kompletnie nie nadają się na wielowyciągówki (skały, góry). Krank co tu dużo mówić, musisz sprężyć dupę i wyrobić sobie nawyk przy zjazdach i przy operacjach na stanowiskach "cykania" każdego karabinka i wiedzieć kiedy to się robi. Jeżeli popełniasz takie błędy to jest ryzyko, że coś nie gra (procedury) więc być może robisz coś gorszego :P. Sam musisz wyrobić sobie własne "procedury", żeby to był naturalny schemat działania, u mnie wygląda to tak:

Zjazd:
- dopinam blokera
- wybieram linę
- wpinam przyrząd
- sprawdzam jeszcze raz jak jest przełożona lina przez stanowisko i węzeł
- wybieram linę aby zluzować lonże i podciągam blokera
- klikam karabinki z blokera i przyrządu
- odpinam karabinek od lonży w stanowisku i dopinam do ucha przyrządu
- zjezdzam

Asekuracja na górnym stanowisku:
- wpinam HMS w punkt centralny i robię auto z liny
- wpinam karabinek z przyrządem (guide mode) w punkt centralny
- wpinam karabinek w przyrząd (drut)
- wybieram linę
- wpinam w przyrząd
- klikam 3 karabinki (mój od auto, przyrząd podwieszony, przyrząd od liny)
- asekuruje

Jeżeli chodzi o karabinki HMS z zaznaczonym "odblokowaniem" to chyba każdy producent takie ma, ale Petzla są najbardziej widoczne:
Obrazek

Skylotec ma tanie karabinki Passo-SC, ale niestety jest tylko napisz DANGER i nie jest taki widoczny
Obrazek

Co do wykorzystania tego karabinka z lonży to jak dla mnie średni pomysł, dosyć łatwo się otwiera, zbyt łatwo.

Pozdr
Tomek

_________________
"Gdyby ludzie od jaskiniowej epoki robili tylko to, co wyglądało na możliwe, do dzisiaj siedzieliby w jaskiniach" - Stanisław Lem


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N lip 02, 2017 5:18 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
Zostanę więc przy zakręcanych :)
W moich procedurach brak jest punktu sprawdzenia wszystkich karabinków. Ogólnie wygląda to tak samo poza tym jednym szczegółem. Powalczę przy następnej okazji.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N lip 02, 2017 6:28 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
kilerus napisał(a):
Są takie HMSy automatyczne:

Twist.
Mam twista. Nie otworzy się, nie wyobrażam sobie tego.
Jest dobry do dopinania przyrządu do uprzęży i dlatego w skałach Krankowi jako asekurantowi zapominającemu zakręcić to bym nawet polecił.
Do półwyblinki czy płytki przewodnickiej by się w miarę nadał, ale właśnie nadal pozostają wady "niestandardowego rozwiązania", które na wielowyciągówkach prędzej czy później wyjdą, niestety jakoś tak jest że czasami chciało by się mieć zakrętasa otwartym a tu, bez pomocy ręki, nie ma jak.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N lip 02, 2017 7:02 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 07, 2006 8:19 pm
Posty: 18162
Ja mam podobne dwa. Mają do dupy przekrój. Nie okragły i źle lina przez niego przechodzi.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn lip 03, 2017 9:32 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
Co do lonży BD, to może już gdzieś było linkowane ale podpinam bo ważne:
http://wspinanie.pl/wp-content/uploads/ ... all_PL.pdf


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt lip 04, 2017 11:04 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Ja p..lę, taśm w lonży nie zszyli...
Zostaję przy samoróbkach.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt lip 04, 2017 2:18 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sty 24, 2011 7:54 pm
Posty: 2482
Major napisał(a):
Jeżeli chodzi o karabinki HMS z zaznaczonym "odblokowaniem" to chyba każdy producent takie ma, ale Petzla są najbardziej widoczne


Te Petzla karabinki są świetne (mówię na podstawie "ok" których mam kilka) - uważam, że patent z czerwoną farbą, widoczną gdy karabol jest niezakręcony to świetne rozwiązanie i trochę dziwię się, że nie jest to standardem.

kilerus napisał(a):
Mają do dupy przekrój. Nie okragły i źle lina przez niego przechodzi


Jakby tak zrobić przegląd rynku to mało jest teraz HMSów o okrągłym przekroju - większość karabinków jest "odchudzana" na maxa, często kosztem wygody.

grubyilysy napisał(a):
Ja p..lę, taśm w lonży nie zszyli...
Zostaję przy samoróbkach.


BD odkąd przeniosło znaczną część jak nie większość fabryk do Chin, to już nie raz miało grube wpadki. Osobiście omijam tę firmę szerokim łukim, choć czasem nie ma alternatywy.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr lip 05, 2017 2:49 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sty 24, 2011 7:54 pm
Posty: 2482
Teraz już można odpadać na ferratach:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz lip 06, 2017 12:57 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
O kurczę, czego to ludzie nie wymyślą.
Naprawdę interesujące, ciekawe jak się sprawdza w praktyce.
Zaleta oczywista, można spokojnie bez ścisku w gardle wybrać się na trudną, pionową ferratę.
Z wad - pierwsza moja myśl była taka, że pewnie niewygodne i kasuje stalówkę, ale tak naprawdę karabinki też trochę kasują, a zdaje się że tam w razie czego na nie pionowe odcinki można dla wygody dopiąć drugi karabinek.
W ogóle ta firma Skylotec ma ciekawe pomysły.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn sie 27, 2018 1:57 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Wt lip 16, 2013 6:29 pm
Posty: 364
Lokalizacja: Kraków
Szanowni.
czy uprzeze skiturowe , typu BD couloir czy Petzl altitude , nadadzą się na via ferraty?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn sie 27, 2018 3:04 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
To zależy.
Będziesz latał przy WO=5 ?
Bo jak tak to jednak założyłbym coś większego.
Jak nie przewidujesz latania powyżej WO=2 i masz rozrywany absorber (czyli wątpliwe żebyś doszedł do F=600 KG) to powinny się nadać.
A jak nie wiesz czy i z jaką WO grozi Ci lot - zaufaj swojemu instynktowi samozachowawczemu.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn sie 27, 2018 4:40 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Wt lip 16, 2013 6:29 pm
Posty: 364
Lokalizacja: Kraków
Co to znaczy "latał przy WO=5"?
Do tej pory wzięto mnie kilka razy na ferraty w Dolomitach czy Otsteler , ale sprzęt mi dano i powiedziano "idz".
teraz chciałbym kupić swoje. Tylko jaki? Nie chcę konkretnie na ferraty , bo tam mnie nie ciągnie. Chciałbym sprzęt w miarę uniwersalny do ubezpieczenia na odcinkach ubezpieczonych. Nie wiem jak to opisać......... Wyobraz sobie szlak typu Orla Perć , ubezpieczony nie łańcuchem , tylko liną stalową, nie do wspinania tylko do przejścia. Turysta (czyli ja) z plecakiem 50L.
Chciałbym uprząż jak najlżejszą, bo nie wiem czy będzie potrzebna. wypatrzyłem Petzl Altitude , ale czy wystarczy? Lonże mam "BD Iron cośtam"


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn sie 27, 2018 5:42 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Hrabia napisał(a):
Co to znaczy "latał przy WO=5"?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wsp%C3%B3 ... i%C4%99cia

Najważniejszy wzór:

WO = [długość lotu po odpadnięciu] / [długość liny absorbującej upadek]

Na niektórych ekstremalnych ferratach lina idzie pionowo a odcinki, zgodnie z normą UIAA do budowy ferrat mogą dochodzić do 5m (w rzeczywistości są znane "niezgodne z normą" ferraty które mają i do 10m). Można się doliczyć, że wtedy może zajść WO=5.
W rzeczywistości wzór na WO jest dla asekuracji przy wspianczce klasycznej, więc jego stosowanie dla ferrat jest sporym przekłamaniem, ale jakoś tak się przyjęło tak robić.
Przekłamanie natomiast wynika stąd, że absorber ferratowy musi mieć możliwość ograniczenia siły działającej na ciało do 600 kG, pod warunkiem, że ferratę zbudowano zgodnie z normą (czyli m.inn. run out do max 5m).

Teoria mówi - do ferrat uprząż pełna, jak najgrubsza. Pełna uprząż zwłaszcza jeśli wspinamy się z ciężkim plecakiem, ze względu w zasadzie pewność obrócenia wspinacza z plecakiem przy upadku w uprzęży biodrowej głową w dół, co za tym idzie na znacznie podwyższone ryzyko złamania kręgosłupa, urazu głowy, lub wyrwania wspinacza z uprzęży.
Praktyka mówi - prawie wszyscy (przynajmniej Polacy) używają uprzęży biodrowych.

Dlaczego tak jest? Bo tak jest wygodniej, a ekstremalne ferraty z pionowymi odcinkami zdarzają się rzadko i zawsze można je ominąć, ew. zachowac ostrożność plus być może się dodatkowo zaasekurowac klasycznie. Bo w większości każdy wie, że na ferratach się nie odpada, każde jedno odpadnięcie jest niebezpieczne i są tylko mniej lub bardziej niebezpieczne. Paradoksalnie, są groźniejsze niż na normalnej wspinaczce.
Za to teren jest na ogół łatwiejszy więc większa nadzieja, że idącemu starczy umiejętności, by nie odpaść.

Innymi słowy - jest bardzo bogata teoria, którą lepiej żebyś poznał, a wyboru musisz dokonać sam, nie wymagaj od innych, by Ci pisali czy dla realizacji Twoich górskich planów masz ryzykować i kupić mniej bezpieczną ale lżejszą uprząż biodrową i cieszyć się że nic Ci nie przeszkadza w trakcie wspinaczki, czy nieco mniej niebezpieczną ale ciężsżą pełną i się trochę pomęczyć, ale błogosławić wybór jeśli Ci się tfu tfu zdarzy odpaść w najmniej nadającym się momencie.
To Twój "klasyczny" dylemat, który musisz rozwikłać.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 19, 2019 5:06 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 26, 2013 7:31 am
Posty: 1616
Lokalizacja: Tarnow
Info z fb skalnik
WAŻNE Do posiadaczy lonży OCUN
Producent informuje o dobrowolnym wycofaniu produktu
Via Ferrata set Torq 2
Przy testach wystąpiły nieznaczne wyższe wyniki badań siły uderzenia, które nie spełniają normy EN 958:2017. Zostały one przekroczone o 15-20%. Pozostałe wymagania testowe zostały spełnione.
Producent po dokonaniu analizy nie znalazł potencjalnych zagrożeń lub możliwości odniesienia obrażeń przez użytkowników, jednak dobrowolnie wycofuje partię: 800940 , aby zapewnić produkty w 100% zgodne z normami europejskimi.
Poniżej przedstawiamy, jak rozpoznać partię na produkcie


Dane szczegółowe:
Nazwa: Via Ferrata Torq2
Numer artykułu: 03983
Numer partii: 800940

_________________
flickr

------

"czekan, jak sama nazwa wskazuje - narzędzie do czekania"
Włodzimierz Firsoff
Taternik 1932 nr 3


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 206 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL