Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
relacje na mapie
Regulamin forum


Teraz jest Pn gru 11, 2017 12:30 pm

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 12:33 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 13348
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
Temat poruszany kilka razy w różnych wątkach ale wciąż wracający... no i są nowe koleżanki i koledzy. Czyli jak u Fredry - Znacie? To posłuchajcie:

Z regulaminu TANAP (źródło - książeczka dodawana do map HARMANEC)

A. Wyznaczone miejsca do uprawiania taternictwa i alpinizmu narciarskiego:

1. Taternictwo można uprawiać na całym obszarze parku narodowego oprócz następujących miejsc:

a) Masywu Szerokiej Jaworzyńskiej aż po Żabi Jaworowy Wierch, Doliny Rówienek, Doliny Świstowej i górnej części Doliny Białej Wody; południową granicę tego regionu tworzy linia: Żabi Szczyt Wyżny – Ciężki Staw – Kacza Siklawa i Litworowy Staw – Rohatka – ograniczenie nie obejmuje dojścia do Doliny Ciężkiej wzdłuż Ciężkiego Potoku i w rejonie Małego Młynarza od 21 grudnia do 20 marca z zejściem przez Młynarzową Przełęcz.
b) Dolina Kołowa ze wszystkimi przylegającymi kotłami i ścianami, północno-wschodnia część Doliny Jaworowej Czarnej ograniczona od południa Czarnym Potokiem i granią Śnieżnych Turni (ograniczenie nie obejmuje wejścia do Lodowych Dolinek z Doliny Małej Zimnej Wody przez Śnieżną Przełęcz po obejściu Śnieżnych Turni od północy).
c) Tatry Bielskie;
d) Huncowska Kotlinka łącznie z południowo-wschodnią częścią Rakuskiej Czuby;
e) Dolina Sławkowska łącznie z skalnymi Ścianami aż po Granacką Ławkę;
f) Dolina Stwolska ograniczona od północy granią Osterwa – Kończysta a od południa szlakiem turystycznym (Magistrala);
g) Obszar Krywania ze wszystkimi przylegającymi graniami i dolinami: Niewcyrka, Krywańskie Koryto, Szkaradny Żleb, Za Handel, Sucha voda, od północnego wschodu granicę tworzy Grań Hrubego a wschodnią grań Furkotskych vezi i Kozi Grzbiet; (ograniczenie nie obejmuje Ramienia Krywania z doliny Niewcyrka od 21 grudnia do 20 marca z zejściem spod ściany przez Furkotną Przełęcz.);
h) Wszystkie narodowe rezerwaty przyrody w Tatrach Zachodnich.

2. Wydzielone trasy na uprawianie alpinizmu narciarskiego:

a) W Dolinie Staroleśnej od Schroniska Zbójnickiego przez kocioł Siwych Stawów do Przełęczy Czerwona Ławka, stąd do schroniska Teryego w Dolinie Małej Zimnej Wody i dalej pod Spiską Turniczkę do Baraniej Przełęczy i Doliną Dziką do schroniska nad Zielonym Stawem w Dolinie Kiezmarskiej;
b) W Dolinie Młyynickiej od wodospadu Skok do Soliskowej Przełęczy i tą samą trasą powrót, ewentualnie z przejściem z przełęczy na trasę zjazdową od schroniska na Solisku.
c) W Dolinie Żarskiej – Zawraty i Małe Zawraty. Punktem wypadowym jest schronisko żarskie;
d) Bobrowiecki Wapiennik – Czerwieniec – Babky – Wielka Kopa Koprowa – Siwa Przechyba i z powrotem.
e) Dolina Spalona
f) Trasa zjazdowa Spalena – Dolina Salatyńska.

B. Warunki uprawiania taternictwa.

1. Taternictwo mogą uprawiać osoby zrzeszone w związkach alpinistycznych.
2. Taternicy mogą wchodzić w środowisko wysokogórskie poza siecią szlaków turystycznych i edukacyjnych oraz w czasie ich sezonowego zamknięcia tylko w celu wspinaczkowym na drogi o trudności wyższej niż II, pod warunkiem, że podchodząc pod ścianę wykorzystają najmniej szkodliwą z punktu widzenia ochrony przyrody trasę. Podczas samodzielnych wejść taternicy mogą wykorzystać trasy graniowe od II stopnia trudności w klasyfikacji taternickiej z wyjątkiem odcinków Przełęcz pod Kopą – Jagnięcy Szczyt, Rakuska Czuba – Kieżmarski Szczyt. Drogi taternickie o I i II stopniu trudności można przechodzić tylko latem, gdy jest to konieczne do zejścia a zimą od 21 grudnia do 20 marca w obydwu kierunkach , gdy teren o tym stopniu trudności jest wykorzystywany do szkolenia zimowego.
3. Taternik jest zobowiązany do posiadania przy sobie ważnej legitymacji swojego związku alpinistycznego i do okazania jej w terenie na żądanie pracowników ochrony przyrody i krajobrazu, pracownikom administracji parku narodowego, którzy mają uprawnienia członka Straży Przyrody i członkom Straży Przyrody. W czasie szkolenia początkujących osoba nie posiadająca takiej legitymacji musi być pod opieką instruktora taternictwa.
4. Zabronione jest indywidualne nocowanie poza schroniskami. Dla zorganizowanych grup taterników jest przeznaczone obozowisko na Polanie pod Wysoką w Dolinie Białej Wody, które nie jest publicznie dostępne. Trudniejsze, kilkudniowe przejścia i wyprawy (na przykład zimowe przejście grani głównej) muszą być wcześniej zgłoszone dyrekcji parku narodowego.
5. Przed wyjściem na wspinaczkę taternicy są zobowiązani pozostawić zapis w „Książce wyjść”, gdzie i na jaką drogę idą. W przypadku podania czasu powrotu, jego przekroczenie o więcej niż 6 godzin, traktuje się jako bezpośrednie żądanie pomocy. W przypadku przekroczenia przez zespół wspinaczkowy czasu alarmowego, kierownik zorganizowanej grupy jest zobowiązany wraz z pozostałymi członkami grupy bezzwłocznie zorganizować akcję ratowniczą.

C. Warunki uprawiania alpinizmu narciarskiego.

1. Alpinizm narciarski (ski-alpinizm) mogą uprawiać ski-alpiniści i taternicy zrzeszeni wzwiązkach alpinistycznych.
2. Ski-alpiniści mogą wchodzić w środowisko wysokogórskie poza siecią szlaków turystycznych i edukacyjnych oraz w czasie ich sezonowego zamknięcia tylko w celu wspinaczkowym. Alpinizm narciarski można uprawiać od 21 grudnia do 15 kwietnia przy korzystnych warunkach śniegowych, pod warunkiem, że nie ogłoszono alarmu lawinowego.
3. Maksymalna ilość ski-alpinistów w jednym miejscu i jednym dniu wynosi 30 osób.
4. Ski-alpinista zgłosi planowaną wycieczkę (telefonicznie, radiotelefonem lub osobiście) do dyrekcji parku narodowego najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia, podając imiię i nazwisko oraz miejsce, do którego się kieruje, ewentualnie trasę alternatywną na przypadek złej pogody. Zgłaszająca osoba powinna sprawdzić, czy planowana wyprawa mieści się w limicie, o którym mowa w p-cie 3.
5. Ski-alpinista jest zobowiązany do posiadania przy sobie ważnej legitymacji swojego związku alpinistycznego i do okazania jej w terenie na żądanie pracowników ochrony przyrody i krajobrazu, pracownikom administracji parku narodowego, którzy mają uprawnienia członka Straży Przyrody i członkom Straży Przyrody.

Komentarz

1. Powyższy tekst został wzięty regulaminu TANAP-u. Gdzie można go znaleść w języku polskim? W każdej książeczce dodawanej do map wydawnictwa Harmanec w takich plastikowych okładkach. Kupując należy zwrócić uwagę czy dostajemy polsko-języczną wersję. Wyeliminowałem jedynie z niego słowackie słownictwo jednostek topograficznych. To jedyna zmiana. Raz poprawiłem rażący błąd tłumaczenia (A.2.a)
2. Główny problem, który pojawia się przy dyskusjach nad tym regulaminem to co to jest trudność klasy II, czy jest to „nasza II” (w pierwszych tomikach Paryskiego – „dość trudno”. Chyba jako pierwszy podniósł ten temat znakomita znawca spraw tatrzańskich ukrywający się pod nickiem „Pedro” na forum www.gropa.pl. Jak wiadomo z w/w przepisów na graniach wolno „operować” od trudności II włącznie, jednakowoż zaraz potem podane są dwa wyłączenia (grań - Jagnięcy – Przełęcz pod Kopą oraz grań - Rakuska Czuba – Kieżmarski Szczyt) . Obie te granie w Przewodniku Paryskiego zostały oznaczone jako I (nieco trudno). Kolejny trop do rozwikłania to porównanie trudności tych samych dróg w przewodniku Paryskiego oraz w przewodniku Arno Puskaša (autor słowacki). Nietrudno zauważyć, że to co u Paryskiego jest I to u Puskaša jest II a to co u Paryskiego jest II to u Puskaša jest III itd. natomiast to co u Paryskiego jest 0+ to u Puskaša jest I. Czy Pedro i i inni się w tym temacie wypowiadający się mylą czy też nie – trudno mi przesądzać. Moim zdaniem się nie mylą. TANAP może posługiwać się skala Puskaša bo Puskaš w piśmiennictwie tatrzańskim słowackim a również i czeskim zajmuje to miejsce co w Polsce Witold. H. Paryski. Na marginesie można jedynie zauważyć, że „burdel” w dziedzinie oceny trudności dróg alpinistycznych jest naprawdę imponujący

Inne uwagi:

Regulamin TANAP określa również zasady eksploracji Tatr pod opieką przewodnika. Nie wchodząc w szczegóły warto tu podkreślić, że teren, na którym mogą operować przewodnicy z swoimi klientami jest dokładnie ten sam co dozwolony dla taterników czyli podany w punkcie A.1. Mitem jest pogląd, że przewodnik może więcej, np. udać się z klientem do Dol. Niewcyrki. Nie może.

_________________
Piotrowicz do Formuły 1


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 12:51 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 13, 2010 4:32 pm
Posty: 410
Czyli będąc zapisanym do klubu wysokogórskiego mogę wejść na Gerlach tą drogą, którą chodzą przewodnicy z klientami? Nie wiem jaką ma wycenę, ale lina chyba nie jest tam rzeczą niezbędną?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 12:55 pm 
Stracony

Dołączył(a): Cz lut 22, 2007 9:12 pm
Posty: 3188
No nie możesz bo Wielicka Próba to 0+ (i biorąc Puskasa to najwyżej I) więc z zasady, zasady Cię nie puszczają.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 1:06 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 13, 2010 4:32 pm
Posty: 410
Więc przewodnicy z klientami mogą więcej niż osoba z kartą KW i nie jest to mitem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 1:07 pm 
Stracony

Dołączył(a): N wrz 14, 2008 5:52 pm
Posty: 5846
Lokalizacja: Górny Śląsk
Markiz napisał(a):
Regulamin TANAP określa również zasady eksploracji Tatr pod opieką przewodnika. Nie wchodząc w szczegóły warto tu podkreślić, że teren, na którym mogą operować przewodnicy z swoimi klientami jest dokładnie ten sam co dozwolony dla taterników czyli podany w punkcie A.1. Mitem jest pogląd, że przewodnik może więcej, np. udać się z klientem do Dol. Niewcyrki. Nie może.


Możesz podać link ?
Nie wiem czy w regulaminie TANAP czy w innym miejscu (w każdym razie na stronie słowackiej) znalazłam kiedyś "limit" wejść na poszczególne szczyty typu Lodowy, Wysoka, Gerlach itd jaki TANAP wyznacza dla przewodników wysokogórskich.
Tak, że również i tutaj są ograniczenia ilościowe. Limity były w granicach 20-30 wejść (grup po 2-3 osoby + przewodnik) dziennie, czasem mniej.

Przewodnik idący z grupą jest zobowiązany zgłosić do TANAP wejście grupy i zarezerwować sobie termin.

Niestety raz znalazłam nie zapisałam i nie umiem znaleźć tej strony ponownie.

B.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 1:35 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 13348
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
Basia Z. napisał(a):
Niestety raz znalazłam nie zapisałam i nie umiem znaleźć tej strony ponownie.


Informscję zaczerpnąłem z regulaminu TANAP zamieszczonego w tej książeczce dodawanej do map HARMANEC (jeśli się kupuje w takiej plastikowej oprawie, bo do takich "luzem" nie). Jest tam mowa o 30 turystach dziennie na daną trasę i maksymalnej ilości 5 turystów na 1 przewodnika. I to wszystko.
Tak nawiasem - warto kupić mapę dla tej książeczki, bo jest w niej sporo przydatnych informacji.

_________________
Piotrowicz do Formuły 1


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 1:38 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt lip 10, 2007 9:34 pm
Posty: 2138
Lokalizacja: mazowieckie/małopolskie
Cytuj:
Taternik jest zobowiązany do posiadania przy sobie ważnej legitymacji swojego związku alpinistycznego

Czy w myśl tego przepisu członkostwo w OEAV jest również "honorowane"?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 1:39 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 13348
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
swi7ch napisał(a):
Więc przewodnicy z klientami mogą więcej niż osoba z kartą KW i nie jest to mitem.


Tak jest - teoretycznie gdyby np. Krzysztof Wielicki chciał sobie spacerkiem przez Próbę Wielicką pójść na Gierlach to musi wynająć przewodnika.


PS.
Dla miłośników casusów prawnych - Czy przewodnik bez klientów, tak dla własnej przyjemnści, może czy nie?

_________________
Piotrowicz do Formuły 1


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 1:43 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 27, 2010 6:32 pm
Posty: 655
Lokalizacja: Kraków
Co to jest przejście graniowe ? nie bardzo rozumiem nadal ten fragment ze skalami trudności. Możesz to Markizie zobrazowac na jakims konkretnym przykladzie ?

Np wejscie Na Kiezmarski przez Huncowski szczyt na piechotkę i np Gerlach z liną ( nie znam dróg to nie precyzuje)

Wydaje mi się, ze w lecie z kiezmarskiego taka drogą można zejsc po pokonaniu np polnocnej ściany a w zimie dymac w obu kierunkach. Ciekawe skąd wzieli tę datę 20 grudnia a nie np 1 listopada kiedy szlaki są zamykane.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 2:13 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 13348
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
drHouse napisał(a):
Co to jest przejście graniowe ?


Nie za bardzo rozumiem? Przejście graniowe to jest droga taternicka wiodąca mniej lub bardziej ściśle granią - np. Grań Hrubego, Grań Wideł itp.

Przepisy TANAP określają - z odpowiednią legitymacją możesz:
- powyżej II stopnia trudności, czyli III i kolejne wzwyż
- dla grani od II włącznie, czyli II, III itd

Problem tylko w tym, że w regulaminie TANAP nie ma ani słowa o jakim systemie klasyfikacji dróg mowa. Pedro i inni domniemywują, że o tym podanym w przewodniku Arno Puskasa.
W regulaminie podano, że na wszystkich graniach od II włącznie, jednocześnie zaznaczając dodatkowo, że nie dotyczy to grani na Kiezmarski (przez Mały Kiezmarski od Czuby Rakuskiej, oraz na Jagnięcy od Przełęczy pod Kopą - wyłączenie z względów przyrodniczych, jak mniemam). Obie te granie w przewodniku Paryskiego są "wycenione na I, z czego można wysnuć wniosek, że II w zrozumieniu TANAP to I wg oznaczeń Paryskiego. Ergo - z legitymacją możesz chodzić legalnie na graniach o trudnośći I i wzwyż wg. Paryskiego, a na ścianach po II i wzwyż wg. Paryskiego.
Jeśli jesteś bardzo ostrożny prawnie to po prostu zasięgnij informacji w TANAP.
A to czy masz czy nie masz liny w plecaku nie ma nic do tego.

_________________
Piotrowicz do Formuły 1


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 2:23 pm 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N cze 26, 2011 4:21 pm
Posty: 1379
Lokalizacja: Tarnów
Markiz napisał(a):
A to czy masz czy nie masz liny w plecaku nie ma nic do tego.

Czyli posiadając legitymację można przykładowo iść sobie bez żadnego sprzętu najprostszą drogą na Wysoką, przy ew. kontroli powiedzieć, że wybieram się dalej dwójkową granią na Ciężki, i wszystko jest zgodnie z przepisami?

_________________
Nie zaglądam już na forum, kontakt tylko przez maila.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 2:26 pm 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N lip 17, 2005 9:35 pm
Posty: 1117
nutshell napisał(a):
Czy w myśl tego przepisu członkostwo w OEAV jest również "honorowane"?

A czy to nie czasem jedynie ubezpieczenie, ktore nie daje przynaleznosci do zadnych zwiazkow?

Markiz
Mozna przyjac ze II u Puskasa to tak jak II+ (jezeli by bylo)/III w W.H.P.
Najprawdopodobniej Slowacy posluguja sie skala Puskasa.


drHouse napisał(a):
Co to jest przejście graniowe ?

A wiesz co to grań? Orla Perc to grań czy nie?


drHouse napisał(a):
nie bardzo rozumiem nadal ten fragment ze skalami trudności. Możesz to Markizie zobrazowac na jakims konkretnym przykladzie ?

Np. Droga Martina


drHouse napisał(a):
Np wejscie Na Kiezmarski przez Huncowski szczyt na piechotkę

Nie kwalifikuje sie, za male trudnosci nawet jak na graniowke (czyli poniezej II)

drHouse napisał(a):
np Gerlach z liną

Musisz wiedziec czym idziesz, to bedziesz wiedzial jakie trudnosci i na jakich zasadach bedziesz mogl isc i czy w ogole.

_________________
Omówienie sezonu ograniczam do rejonu Morskiego Oka i Tatr Zachodnich (...). By zasłużyć na wyróżnienie w rejonie Hali trzeba by najtrudniejszą tamtejszą drogę przejść nocą, samotnie i w kapciach. - Władysław Cywiński


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 3:04 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sty 24, 2011 7:54 pm
Posty: 2455
nutshell napisał(a):
Czy w myśl tego przepisu członkostwo w OEAV jest również "honorowane"?


Z tego co wiem jest honorowane.

Burza napisał(a):
A czy to nie czasem jedynie ubezpieczenie, ktore nie daje przynaleznosci do zadnych zwiazkow?


Jest to członkostwo w Austriackim Klubie Alpejskim

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 3:17 pm 
Stracony

Dołączył(a): Pn sie 30, 2010 6:19 pm
Posty: 3425
Lokalizacja: Elbląg/Gdańsk
Madness napisał(a):
Z tego co wiem jest honorowane.

Jest honorowane. Tak zeznaje również przedstawicielstwo "Grupy Polskiej" Alpenverein.

_________________
Zesraj się, a nie daj się...:)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 3:24 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt lip 10, 2007 9:34 pm
Posty: 2138
Lokalizacja: mazowieckie/małopolskie
Skoro tak twierdzicie to bardzo mnie to cieszy, pozostaje mieć nadzieję że słowaccy panowie filancowie również są tego zdania;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 4:04 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 13, 2005 4:25 pm
Posty: 9935
Lokalizacja: niedaleko Wąchocka
Burza napisał(a):
A czy to nie czasem jedynie ubezpieczenie, ktore nie daje przynaleznosci do zadnych zwiazkow?

To jest członkostwo w OEAV dające PONADTO ubezpieczenie, nie odwrotnie.

_________________
Pamiętasz co obiecywała?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 4:42 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 27, 2010 6:32 pm
Posty: 655
Lokalizacja: Kraków
Czyli zeby pojść legalnie na Kiezmara trzeba wynając przewodnika albo cos ściemniać ?

bezsens...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 5:11 pm 
Stracony

Dołączył(a): Pn lut 11, 2013 4:09 pm
Posty: 9544
Lokalizacja: FCZ
nutshell napisał(a):
Skoro tak twierdzicie to bardzo mnie to cieszy, pozostaje mieć nadzieję że słowaccy panowie filancowie również są tego zdania;)

są - już sprawdzaliśmy 8)

_________________
NIE MA LEPSZEGO OD MIĘGUSZA WIELKIEGO!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 6:22 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 9324
Lokalizacja: Poznań
Markiz napisał(a):
Problem tylko w tym, że w regulaminie TANAP nie ma ani słowa o jakim systemie klasyfikacji dróg mowa.

Już o tym kiedyś było w tym wątku
http://forum.turystyka-gorska.pl/viewtopic.php?t=1280
Na stronie TANAP były czy nadal są dwie wersje przepisów dla taterników. Po słowacku i po angielsku. W obu wersjach są różnice dotyczące wyceny. Dlatego prawdopodobnie w wersji słowackiej używają skali Puskasa, a w wersji angielskiej skali UIAA czyli w zasadzie pokrywającej się z WHP.

Ogólnie przepisy TANAP dotyczące wspinaczki są dość są proste. Przynależność do klubu, wpis w księdze wyjść i wspinanie w terenie dopuszczonym wspinaczkowo, po drogach powyżej pewnej skali trudności.

http://www.tanap.org/navstevny-poriadok/
i po angielsku
http://www.tanap.org/national-park-rules/

To są przepisy dla taternictwa, a nie dla turystów chcących zejść ze szlaku.

_________________
Tatry


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 6:38 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So sty 07, 2006 8:19 pm
Posty: 14327
Z tym wpisaniem to trochę mrok. Gdzie te książki są? W Terince jest jakaś ściema a nie książka.

_________________
Niegrzeczne dziewczynki, gorące studentki, cycki, fajne laski

http://laseczkixxx.com.pl

Ostatnio edytowano Cz lip 27, 2017 8:47 pm przez tomek.l, łącznie edytowano 1 raz


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 6:50 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt lip 10, 2007 9:34 pm
Posty: 2138
Lokalizacja: mazowieckie/małopolskie
! napisał(a):
nutshell napisał(a):
Skoro tak twierdzicie to bardzo mnie to cieszy, pozostaje mieć nadzieję że słowaccy panowie filancowie również są tego zdania;)

są - już sprawdzaliśmy 8)

Dzięki za informację, na taką odpowiedź liczyłam ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 7:23 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Śr sty 20, 2010 3:38 pm
Posty: 1827
Lokalizacja: Wolne Miasto Nowa Huta
kilerus napisał(a):
Z tym wpisaniem to trochę mrok. Gdzie te książki są? W Terince jest jakaś ściema a nie książka.


W Zbójnickiej, Kieżmarskiej i Zamkowskiego są :)

_________________
Moje Tatry

Życie jest piękne. To ludzie są pojebani.

"Słabe stopnie są jak puszczalska dziewczyna. Jak im zaufasz to ci dadzą, a jak nie, to będą częściej zdradzały." - Mechanior


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 7:44 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 13348
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
tomek.l napisał(a):
Na stronie TANAP były czy nadal są dwie wersje przepisów dla taterników. Po słowacku i po angielsku. W obu wersjach są różnice dotyczące wyceny. Dlatego prawdopodobnie w wersji słowackiej używają skali Puskasa, a w wersji angielskiej skali UIAA czyli w zasadzie pokrywającej się z WHP.


Skopiowałem ze strony TANAP - no i zaczynają się schody:

Bo proszę zobaczyć tekst słowacki:

Horolezeckú činnosť môžu vykonávať horolezci organizovaní v horolezeckých zväzoch.
Horolezci môžu vstupovať do vysokohorského prostredia aj mimo turistických a náučných chodníkov a v čase sezónnych uzáverov turistických a náučných chodníkov len za účelom nástupu na horolezeckú túru so stupňom ťažkosti horolezeckej klasifikácie vyšším ako II.stupeň. Horolezecké túry s I. a II. stupňom ťažkosti sa môžu vykonávať len v letnom období, ak je to nevyhnutné na zostup a v zimnom období, keď terén tejto ťažkosti sa metodicky využíva na zimný výcvik.

I teraz tekst angielski:
1. Climbing activies can be carried out by members of any climbing club.
2. Climbers are permitted to enter the National Park off the tourist and educational tracks and during the period of closures only for the purpose to ascend a peak with the grade II or higher on the scale of difficulty. All climbers should ensure that they respect and protect the environment of the National Park. Climbers carrying out individual ascends can access any ridges from the grade II on the scale of difficulty apart from Kopske sedlo - Jahnaci stit and Velka Svistovka - Kezmarsky stit. Any climbing within the grade I or II on the scale of difficulty is permissible to be carried out only in the summer if it is necessary for the descend, or in the period 21 December - 20 March in both directions when the terraine is used for the winter training.

O tym jaka to skala (Puskas, Paryski czy jeszcze coś innego), ani słowa. W tekście słowackim, moim skromnym zdaniem jest tylko, że droga powyżej II.
Tekst angielski, moim jeszcze bardziej skromniejszym zdaniem, odpowiada temu, który podałem w "inauguracyjnym" poście, prosiłłbym jednak o łaskawą wypowiedź kogoś znającego perfekcyjnie język angielski.


Burza napisał(a):
Markiz
Mozna przyjac ze II u Puskasa to tak jak II+ (jezeli by bylo)/III w W.H.P.
Najprawdopodobniej Slowacy posluguja sie skala Puskasa.


My tu sobie gdybamy a tekst regulaminu jest, znowu moim zdaniem, bublem prawnym, bo wobec faktu istnienia rozmaitych systemów klasyfikacji powinno to być jednoznacznie określone. Na znakach drogowych dotyczących np. ograniczenia prędkości jest podana goła cyfra ale z innych przepisów wiadomo jaka jednostka miary długości obowiązuje w danym kraju i w Europie będzie to km a w USA mila - wątpię aby jakiś słowacki przepis ogólny coś mówił o rodzaju sposobu klasyfikacji dróg wspinaczkowych.

A rzecz wcale nie jest taka błacha, bo pomijając już kwestię przyjęcia czy odrzucenia mandatu (pokuty), może mieć kapitalne znaczenie i to mierzone sporą ilością euro w przypadku wypadku górskiego i obciążenia kosztami pomocy Zachranki, bo tu kwestia czy byliśmy w danym miejscu legalnie czy nielegalnie ma pierwszorzędne znaczenie. Znajomy prawnik, facet o zerowej znajomości problematyki górskiej, co w tym przypadku ma plus, bo nie ma tzw. końskich okularków, twierdzi, że w przypadku braku jednoznacznego uściślenia w przepisie, wszelkie wątpliwości należałoby rozstrzygać korzystnie dla poszkodowanego.


drHouse napisał(a):
Czyli zeby pojść legalnie na Kiezmara trzeba wynając przewodnika albo cos ściemniać ?

bezsens...

Szanowny doktorze, nie bezsens a przepis.

tomek.l napisał(a):
To są przepisy dla taternictwa, a nie dla turystów chcących zejść ze szlaku.

I tak by to należało podsumować. A i jeszcze dodać, że nieznajomość prawa szkodzi.

_________________
Piotrowicz do Formuły 1


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 7:46 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt wrz 05, 2008 6:33 pm
Posty: 3822
Lokalizacja: Bukowina Tatrzańska
OeAv jest honorowane na Słowacji, doświadczyłem już 4 kontrole i problemu nie było.

Co do chodzenia.
Nikt do mnie nie dostartował że jestem na drodze I czy II. Najbardziej dymią przewodnicy IVBV i to Polacy przy podejściu na Gierlach.
Więc sprawa banalnie prosta idziesz po prostu ścieżką nie przewodnicką.
W Tatrach na nieznakowanych drogach głównie wykopczykowanych sa tzw "ścieżki przewodnickie".
Idąc na szczyt trzeba mieć kask, uprząż i choć jedną linę na zespół żeby w razie kontroli nie jesteś "niedzielnym turystą"

Tak jak Basia wspominała są limity wejść na szczyty nie znakowane, podyktowane jest względami bezpieczeństwa.
Wiadomo że na Gieralch nie może wejść 50 zespołów w ciągu dnia czy na Widły 10 zespołów czy 30 taterników. Stwarzało by to bardzo duże zagrożenie dla klientów.

_________________
www.rafalraczynski.com.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 8:05 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 27, 2010 6:32 pm
Posty: 655
Lokalizacja: Kraków
dobry post, wiele wyjasniający :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 8:07 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 13, 2005 4:25 pm
Posty: 9935
Lokalizacja: niedaleko Wąchocka
Markiz napisał(a):
wszelkie wątpliwości należałoby rozstrzygać korzystnie dla poszkodowanego

Owszem, problem tylko, kogo uznać za poszkodowanego.
Bo jakoś tak się obawiam, że papuga może udowodnić rzeczywiste straty poniesione przez HZS podczas akcji wynikające z niezapłacenia...

_________________
Pamiętasz co obiecywała?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 8:10 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 27, 2010 6:32 pm
Posty: 655
Lokalizacja: Kraków
w sumie tak sobie pomyslałem raffi, że można wziąć pare ekspresów, kask i już wyglądasz PRO :twisted: mało waży a efekt jest
ewentualnie można zeskanowac karte OEAV i nakleić sobie na czole


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 8:17 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt wrz 05, 2008 6:33 pm
Posty: 3822
Lokalizacja: Bukowina Tatrzańska
drHouse napisał(a):
że można wziąć pare ekspresów, kask i już wyglądasz PRO mało waży a efekt jest
ewentualnie można zeskanowac karte OEAV i nakleić sobie na czole



Zależy na jakiego mądrego trafisz. A uwierz pierwsze wejście filanców jest dość dominujące ale później jak wszystko jest oki to rozmowa jest bardzo przyjemna.
Moi znajomi wszyscy mają OeAv lub KW więc formalnie jest wszystko oki.
Czy idę I Puskasa czy I Paryskiego... regulamin TANAP nie określa jaka jest to skala a może francuska.?

_________________
www.rafalraczynski.com.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 8:25 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pn wrz 27, 2010 6:32 pm
Posty: 655
Lokalizacja: Kraków
raffi79. napisał(a):
drHouse napisał(a):
że można wziąć pare ekspresów, kask i już wyglądasz PRO mało waży a efekt jest
ewentualnie można zeskanowac karte OEAV i nakleić sobie na czole



Zależy na jakiego mądrego trafisz. A uwierz pierwsze wejście filanców jest dość dominujące ale później jak wszystko jest oki to rozmowa jest bardzo przyjemna.
Moi znajomi wszyscy mają OeAv lub KW więc formalnie jest wszystko oki.
Czy idę I Puskasa czy I Paryskiego... regulamin TANAP nie określa jaka jest to skala a może francuska.?

no z tą rozmową może byc problem bo za cholere nie rozumiem co nawijają pepiki i słowaczki, wszyscy rozumieja a ja nie :oops:


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt gru 02, 2011 8:32 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Śr sty 20, 2010 3:38 pm
Posty: 1827
Lokalizacja: Wolne Miasto Nowa Huta
raffi79. napisał(a):
Czy idę I Puskasa czy I Paryskiego... regulamin TANAP nie określa jaka jest to skala a może francuska.?


Dolne stopnie są takie same.

Myśle że oni głupkami nie są i nie pościemniasz za wiele :) Zresztą sam widziałeś że i na 0+ sie nie czepiają :wink:

_________________
Moje Tatry

Życie jest piękne. To ludzie są pojebani.

"Słabe stopnie są jak puszczalska dziewczyna. Jak im zaufasz to ci dadzą, a jak nie, to będą częściej zdradzały." - Mechanior


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 88 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL