Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Wt mar 19, 2024 6:31 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 3:13 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
http://brytan.com.pl/forum/read.php?4,8 ... 6#msg-8276

To jest filmik z nieudanej próby, ale i tak warto popatrzeć.
Po pierwsze - bardzo ładna droga, rzekłbym "logiczna" :-).
Warto popatrzeć co ten facet wyrabia.
https://vimeo.com/45805681

To najtrudniejsza technicznie droga wspinaczkowa jaką dotąd przeszedł człowiek. Jak piszą w wątku 9b+ na UIAA to się przekłada jako "XII".

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 3:22 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 6:17 am
Posty: 437
Lokalizacja: Kraków
I można by przełożyć na nasze VI.9+ ;-)

kosmos..

pzdr

_________________
Jako pijesz, tako leziesz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 4:10 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt mar 06, 2007 1:02 am
Posty: 1854
Lokalizacja: Łódź
VI.5 czy VI.9 dla większości z nas to i tak żadna różnica. Ja takie drogi nazywam VI. nieskończoność.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 4:38 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Spiochu napisał(a):
VI.5 czy VI.9 dla większości z nas to i tak żadna różnica. Ja takie drogi nazywam VI. nieskończoność.

Wiesz nawet robiąc VI.0 mam przynajmniej małe wyobrażenie o tym co się właściwie dzieje i w jakiś sposób jest to dla mnie fascynujące. Okolice 1:30 oglądałem kilka razy :D. Przy czym nie tyle sam kończący strzał, co to nieco wcześniejsze przytrzymanie. Co do strzału, to właśnie jest nieco smutne, bo wiadomo że nikt nigdy nie zrobi tego OS ;-). Przynajmniej nie w ten sposób.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 4:57 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Swoją drogą właśnie zwróciłem uwagę na ciekawy szczegół - Ondra ma inny but na lewej a inny prawej nodze.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 9:25 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 6:17 am
Posty: 437
Lokalizacja: Kraków
Ja tam sobie jakos tam roznice umiem wyobrazic . W kazdym badz razie to co robi Ondra to inna galaktyka :)

A co do butow, to tak juz jest. Jak sie niedawno radzilismy pewnego wspinacza, autora drogi w tatrach apropo przejscia, to takze polecal nam dany model buta pod droge :)

Pzdr

_________________
Jako pijesz, tako leziesz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt paź 05, 2012 11:36 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt mar 06, 2007 1:02 am
Posty: 1854
Lokalizacja: Łódź
Cytuj:
Okolice 1:30 oglądałem kilka razy Very Happy. Przy czym nie tyle sam kończący strzał, co to nieco wcześniejsze przytrzymanie. Co do strzału, to właśnie jest nieco smutne, bo wiadomo że nikt nigdy nie zrobi tego OS Wink. Przynajmniej nie w ten sposób.


Pewnie długo poczekamy zanim tego typu drogi będą padać OSem. Jednak jeśli masz na myśli strzał z 1:32 do 1:33 to myślę że wspinacze na tym poziomie są stanie zrobić coś takiego OS. "Klama" wydaje się być widoczna.
Myślę że wielu z nas zdarzyło się wykonać podobny ruch (adekwatny do naszego poziomu) skutecznie w pierwszej próbie. Podobnie będzie zatem z czołówką.



Cytuj:
Swoją drogą właśnie zwróciłem uwagę na ciekawy szczegół - Ondra ma inny but na lewej a inny prawej nodze.


Zastanawiam się czy to nie względy reklamowe. Na prawej nodze ma solutiony więc są tam pewnie kluczowe stopnie. Na lewej ma nowe baletki La Futura z unikatową technologią "no edge" (czyt. do dupy). Jeśli specyfika drogi pozwala Ondrze na użycie takiego stricte tarciowego buta, firma będzie się mogła pochwalić że prowadził w nich najtrudniejszą drogę świata.
Edit: Zerknąłem w komentarze i pojawiła się już podobna opinia o butach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So paź 06, 2012 1:08 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Spiochu napisał(a):
...
Zastanawiam się czy to nie względy reklamowe...

Na pewno względy reklamowe są istotne, ale myślę że w pierwszym rzędzie o wyborze modeli na prawą i na lewą (a nie np. odwrotnie albo inne modele tych samych producentów) decydowała po prostu droga.
Co do OS'a, pozostanę przy swoim zdaniu :-). Ocena na ile "klama jest klamą" przy półmetrowym strzale jest dla mnie czystą abstrakcją i brakiem szacunku dla własnych palców (podobno na Action Directe kluczowa dziurka ma już kilka palców, co za tym idzie wspinaczkowych karier, na sumieniu). Natomiast niewątpliwie "granica OS" staje się znacznie ciekawsza od RP, bo ta druga zapewne może być jeszcze istotnie podniesiona, a pierwsza?
Nie wiem czy dobrze kojarzę rekord OS wynosi 8c+, należy do Ondry i co najmniej jeszcze jednego wspinacza. Kojarzę wywiad Ondry gdzie twierdzi, że granica OS miedzy 9a i 8c+ jest "przepaścią". Ciekawe... :D.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So paź 06, 2012 1:52 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt lip 27, 2010 10:41 pm
Posty: 2620
Mirek Wódka poprowadził Tyrana mając na jednej stopie korkera a na drugiej stopie coś "normalnego"

_________________
Zob za zob - glavo za glavo
Zob za zob na divjo zabavo!

Alpy Julijskie www.gavagai.ngt.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So paź 06, 2012 6:39 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt mar 06, 2007 1:02 am
Posty: 1854
Lokalizacja: Łódź
Cytuj:
Na pewno względy reklamowe są istotne, ale myślę że w pierwszym rzędzie o wyborze modeli na prawą i na lewą (a nie np. odwrotnie albo inne modele tych samych producentów) decydowała po prostu droga.


Mnie się wydaje że względy reklamowe spowodowały że w ogóle ubrał Futurę na lewą nogę zamiast pomykać w solution na obu nogach. Oczywiście to tylko gdybanie.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę że buty typu La Futura czy Speedster nie posiadające krawędzi, kompletnie nie nadają się dla zwykłego użytkownika. Ogólnie projekt butów, które sprawdzą się tylko na tarcie a we wszystkim innym będą gorsze nawet od tanich modeli konkurencji, wydaje mi się dość dziwny. Wielu jednak je kupi zachwyconych nową technologią czy faktem że Ondra miał je na drodze 9b+.


Cytuj:
Ocena na ile "klama jest klamą" przy półmetrowym strzale jest dla mnie czystą abstrakcją i brakiem szacunku dla własnych palców


Ocena czy coś jest klamą z odległości 0,5m zwykle jest zupełnie możliwa.
Zwróć tez uwagę że ten strzał na filmie jest stosunkowo ewidentny i do chwytu typu półka a nie do dziurki na jeden palec. Trudność polega głównie na mega wywieszeniu. Ogólnie z filmu wynika że na drodze są trudniejsze technicznie i bardziej patenciarskie ruchy a sam strzał bez problemu padłby OS gdyby znalazł się gość dysponujący odpowiednią mocą.
Wydaje mi się że samą istotę strzałów oceniasz z punktu widzenia swojej wagi i stylu wspinania. Dla wielu osób (szczególnie lekkich i dynamicznych) strzały są często łatwiejsze niż czujne wyjścia na nogach.
Zwykle nie wymagają też patentowania skomplikowanych ustawień ciała, wystarczy po prostu je.bnąć i po krzyku.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 5:33 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Śr sty 20, 2010 3:38 pm
Posty: 1827
Lokalizacja: Wolne Miasto Nowa Huta
Pomijając trudność drogi jestem ciekawy czy poprowadziłby tą droge i inne takie kosmiczne gdyby musiał sam wieszać ekspresy.

_________________
Moje Tatry

Życie jest piękne. To ludzie są pojebani.

"Słabe stopnie są jak puszczalska dziewczyna. Jak im zaufasz to ci dadzą, a jak nie, to będą częściej zdradzały." - Mechanior


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 6:07 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn cze 27, 2011 4:26 pm
Posty: 651
Lokalizacja: Warszawa
Lubię oglądać jak się Ondra wspina to jest prawie jak balet na ścianie :mrgreen:
http://m.wypoczynek.turystyka.pl/

_________________
Jeśli chcesz biegać, przebiegnij kilometr… Jeśli chcesz zmienić swoje życie, przebiegnij maraton.

Emil Zatopek


Ostatnio edytowano Śr lip 26, 2017 2:02 pm przez kaziuuu, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 6:18 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Lukasz_ napisał(a):
Pomijając trudność drogi jestem ciekawy czy poprowadziłby tą droge i inne takie kosmiczne gdyby musiał sam wieszać ekspresy.

Wydaje się w miarę oczywiste, że nie.
To się zdaje się nazywa problem rozróżnienia między "PinkPoint" a "RedPoint".

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 6:34 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr sie 23, 2006 8:39 am
Posty: 5110
Lokalizacja: daleko od gór
Tu też parę niezłych kawałków: http://vimeo.com/25514787

_________________
W życiu piękne są tylko chwile. (R. Riedel)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 6:54 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Śr sty 20, 2010 3:38 pm
Posty: 1827
Lokalizacja: Wolne Miasto Nowa Huta
grubyilysy napisał(a):
Wydaje się w miarę oczywiste, że nie.
To się zdaje się nazywa problem rozróżnienia między "PinkPoint" a "RedPoint".


No właśnie. Dokonań, siły i techniki nie będę podważał ale bez tych ekspresów już by nie był taki dobry. A tradowo to by pewnie już na 7c kwiczał obwieszony szpejem.

_________________
Moje Tatry

Życie jest piękne. To ludzie są pojebani.

"Słabe stopnie są jak puszczalska dziewczyna. Jak im zaufasz to ci dadzą, a jak nie, to będą częściej zdradzały." - Mechanior


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 7:17 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Lukasz_ napisał(a):
...A tradowo to by pewnie już na 7c kwiczał obwieszony szpejem...

No może jednak bez przesady :D.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 8:52 pm 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz lut 02, 2006 7:15 pm
Posty: 1270
Lokalizacja: Kraków
Lukasz_ napisał(a):
A tradowo to by pewnie już na 7c kwiczał obwieszony szpejem.


ee, chyba pierdoIisz ;)

_________________
Blog | Flickr | Facebook | Instagram | Twitter


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 9:43 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 6:17 am
Posty: 437
Lokalizacja: Kraków
Nie przesadzal bym w kwesti asekuracji. Sadze jak by musial to by to pociagnal wieszajac asekuracje. A co do trada takze bym nie przesadzal, po prostu trudno znalezc trada o chocby zblizonych trudnosciach :)

_________________
Jako pijesz, tako leziesz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N paź 07, 2012 10:07 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Wt mar 06, 2007 1:02 am
Posty: 1854
Lokalizacja: Łódź
Ondra z tradowym szpejem podwoiłby swoją wagę :)

A tak poważnie to pewnie sieknąłby konkretne drogi, mając kilka stopni zapasu nie musiałby się bardzo stresować asekuracją.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn paź 08, 2012 1:56 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 30, 2010 12:43 pm
Posty: 3533
Lokalizacja: Węgierska Górka
widziałem parę dni temu ten filmik. Dla mnie to jest totalny kosmos :!: :shock:. Podziwiam takich ludzi

_________________
Galeria zdjęć


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn paź 08, 2012 3:17 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So lip 18, 2009 3:07 pm
Posty: 1641
Lokalizacja: MARCIN NH Kraków
Co tu dużo gadać, Adam to mocarz!

Spiochu napisał(a):
A tak poważnie to pewnie sieknąłby konkretne drogi, mając kilka stopni zapasu nie musiałby się bardzo stresować asekuracją.


W Tatrach miałby chyba jakiś tam zapas ;)

_________________
prawdziwe życie to górska przygoda


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Wt paź 23, 2012 1:25 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
EustachyMotyka napisał(a):
Kredyt na sms.

I pewnie tylko co chwila wysyła sms do sponsora:
"dajte no wy mnie jakieho noweho kredyta, bo sem ... taaaaaaaaaake czislo!"

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lis 02, 2012 4:56 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Najwyraźniej Ondra uważa, że jak może coś przejść OS, to to nie może być 9a.

http://brytan.com.pl/9a-os-adama-ondry/
Cytuj:
1 listopada Adam pokonał w sytlu OS dwie najtrudniejsze drogi tego rejonu – Pure Imagination Jonathana Siegrista i The Golden Ticket Adama Taylora, obie wycenione na 5.14d(9a).

Ondra zasugerował jednak przecenienie obu dróg na 5.14c(8c+), przy czym Pure Imagination to według niego łatwe 8c+, natomiast The Golden Ticket określił mianem trudnego.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pn lis 05, 2012 9:20 am 
Stracony

Dołączył(a): Pn sie 30, 2010 6:19 pm
Posty: 3425
Lokalizacja: Elbląg/Gdańsk
climb.pl napisał(a):
Daniel Woods natomiast rozprawił się z Pure Imagination Flashem! Jest to jego pierwsze 8c+ w tym stylu, ale okreslił je jako „Soft 8c+, piękne wytrzymałościowe wspinanie po krawądkach”


climb.pl napisał(a):
Cedric (Lachat - przyp. PrT) szybko powtórzył Pure Imagination (druga próba!), następnie Golden Ticket. Dla obu potwierdził wycenę 8c+.


Czyli jak widzisz nie tylko Adam ma takie zdanie o trudnościach tych dróg. My natomiast jesteśmy za słabi żeby to podważać. :wink:

_________________
Zesraj się, a nie daj się...:)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt mar 19, 2013 4:00 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr sie 23, 2006 8:39 am
Posty: 5110
Lokalizacja: daleko od gór
Znowu zrobił 9b+!!! Jest niesamowity.

_________________
W życiu piękne są tylko chwile. (R. Riedel)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt lis 18, 2016 10:53 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Pewnie co niektórzy śledzą, Ondra wlaczy z "Dawn Wall" w Yosemitach.
Wytyczona przez Tommy Caldwella i Kevina Jorgesona droga w Yosemitach uznawana jest za najtrudniejszą skalną wielowyciagówke świata.
Caldwell nad jej wytyczeniem pracował kilkanaście lat, a pierwsze przejście trwało kilkanaście dni i na wielu wyciągach polegało na wielokrotnych wstawkach PP.

OS'a Ondra nie będzie miał na pewno, bo ostatni miesiąc z przerwami patentował.

Teraz atakuje na RP, dwa dni poszły mu ogólnie nieźle, ale wczoraj nie posunął się ani o wyciąg. Siedem razy spadał z wyciągu nr 14. Zły jest. :)

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lis 19, 2016 9:26 am 
Kombatant

Dołączył(a): Śr cze 01, 2011 6:17 am
Posty: 437
Lokalizacja: Kraków
I 14 pusciła(15ka także), teraz już raczej z górki. Jak na taką drogę to tempo ma niezłe :-)

pzdr

_________________
Jako pijesz, tako leziesz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N lis 20, 2016 10:11 am 
Weteran
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sty 27, 2009 5:04 pm
Posty: 111
Lokalizacja: Lubawa
Została "ostatnia prosta"
http://wspinanie.pl/2016/11/adam-ondra-dawn-wall-day-5/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt lis 22, 2016 5:06 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
No i po robocie.

http://wspinanie.pl/2016/11/adam-ondra-dawn-wall/

Przy okazji - myślałem że tam cały czas spity są, a podobno jednak nie. Czyli trochę się Ondra na własnej asekuracji powspinał.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt lis 22, 2016 6:41 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14864
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Swoją drogą Olimpiada 2020 bez Ondry to będzie trochę jak kawa bez śmietanki.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL