Forum portalu turystyka-gorska.pl
http://forum.turystyka-gorska.pl/

Adam Ondra poprowadził 9b+
http://forum.turystyka-gorska.pl/viewtopic.php?f=14&t=14133
Strona 1 z 2

Autor:  grubyilysy [ Pt paź 05, 2012 3:13 pm ]
Tytuł:  Adam Ondra poprowadził 9b+

http://brytan.com.pl/forum/read.php?4,8 ... 6#msg-8276

To jest filmik z nieudanej próby, ale i tak warto popatrzeć.
Po pierwsze - bardzo ładna droga, rzekłbym "logiczna" :-).
Warto popatrzeć co ten facet wyrabia.
https://vimeo.com/45805681

To najtrudniejsza technicznie droga wspinaczkowa jaką dotąd przeszedł człowiek. Jak piszą w wątku 9b+ na UIAA to się przekłada jako "XII".

Autor:  rumpel [ Pt paź 05, 2012 3:22 pm ]
Tytuł: 

I można by przełożyć na nasze VI.9+ ;-)

kosmos..

pzdr

Autor:  Spiochu [ Pt paź 05, 2012 4:10 pm ]
Tytuł: 

VI.5 czy VI.9 dla większości z nas to i tak żadna różnica. Ja takie drogi nazywam VI. nieskończoność.

Autor:  grubyilysy [ Pt paź 05, 2012 4:38 pm ]
Tytuł: 

Spiochu napisał(a):
VI.5 czy VI.9 dla większości z nas to i tak żadna różnica. Ja takie drogi nazywam VI. nieskończoność.

Wiesz nawet robiąc VI.0 mam przynajmniej małe wyobrażenie o tym co się właściwie dzieje i w jakiś sposób jest to dla mnie fascynujące. Okolice 1:30 oglądałem kilka razy :D. Przy czym nie tyle sam kończący strzał, co to nieco wcześniejsze przytrzymanie. Co do strzału, to właśnie jest nieco smutne, bo wiadomo że nikt nigdy nie zrobi tego OS ;-). Przynajmniej nie w ten sposób.

Autor:  grubyilysy [ Pt paź 05, 2012 4:57 pm ]
Tytuł: 

Swoją drogą właśnie zwróciłem uwagę na ciekawy szczegół - Ondra ma inny but na lewej a inny prawej nodze.

Autor:  rumpel [ Pt paź 05, 2012 9:25 pm ]
Tytuł: 

Ja tam sobie jakos tam roznice umiem wyobrazic . W kazdym badz razie to co robi Ondra to inna galaktyka :)

A co do butow, to tak juz jest. Jak sie niedawno radzilismy pewnego wspinacza, autora drogi w tatrach apropo przejscia, to takze polecal nam dany model buta pod droge :)

Pzdr

Autor:  Spiochu [ Pt paź 05, 2012 11:36 pm ]
Tytuł: 

Cytuj:
Okolice 1:30 oglądałem kilka razy Very Happy. Przy czym nie tyle sam kończący strzał, co to nieco wcześniejsze przytrzymanie. Co do strzału, to właśnie jest nieco smutne, bo wiadomo że nikt nigdy nie zrobi tego OS Wink. Przynajmniej nie w ten sposób.


Pewnie długo poczekamy zanim tego typu drogi będą padać OSem. Jednak jeśli masz na myśli strzał z 1:32 do 1:33 to myślę że wspinacze na tym poziomie są stanie zrobić coś takiego OS. "Klama" wydaje się być widoczna.
Myślę że wielu z nas zdarzyło się wykonać podobny ruch (adekwatny do naszego poziomu) skutecznie w pierwszej próbie. Podobnie będzie zatem z czołówką.



Cytuj:
Swoją drogą właśnie zwróciłem uwagę na ciekawy szczegół - Ondra ma inny but na lewej a inny prawej nodze.


Zastanawiam się czy to nie względy reklamowe. Na prawej nodze ma solutiony więc są tam pewnie kluczowe stopnie. Na lewej ma nowe baletki La Futura z unikatową technologią "no edge" (czyt. do dupy). Jeśli specyfika drogi pozwala Ondrze na użycie takiego stricte tarciowego buta, firma będzie się mogła pochwalić że prowadził w nich najtrudniejszą drogę świata.
Edit: Zerknąłem w komentarze i pojawiła się już podobna opinia o butach.

Autor:  grubyilysy [ So paź 06, 2012 1:08 pm ]
Tytuł: 

Spiochu napisał(a):
...
Zastanawiam się czy to nie względy reklamowe...

Na pewno względy reklamowe są istotne, ale myślę że w pierwszym rzędzie o wyborze modeli na prawą i na lewą (a nie np. odwrotnie albo inne modele tych samych producentów) decydowała po prostu droga.
Co do OS'a, pozostanę przy swoim zdaniu :-). Ocena na ile "klama jest klamą" przy półmetrowym strzale jest dla mnie czystą abstrakcją i brakiem szacunku dla własnych palców (podobno na Action Directe kluczowa dziurka ma już kilka palców, co za tym idzie wspinaczkowych karier, na sumieniu). Natomiast niewątpliwie "granica OS" staje się znacznie ciekawsza od RP, bo ta druga zapewne może być jeszcze istotnie podniesiona, a pierwsza?
Nie wiem czy dobrze kojarzę rekord OS wynosi 8c+, należy do Ondry i co najmniej jeszcze jednego wspinacza. Kojarzę wywiad Ondry gdzie twierdzi, że granica OS miedzy 9a i 8c+ jest "przepaścią". Ciekawe... :D.

Autor:  Zombi [ So paź 06, 2012 1:52 pm ]
Tytuł: 

Mirek Wódka poprowadził Tyrana mając na jednej stopie korkera a na drugiej stopie coś "normalnego"

Autor:  Spiochu [ So paź 06, 2012 6:39 pm ]
Tytuł: 

Cytuj:
Na pewno względy reklamowe są istotne, ale myślę że w pierwszym rzędzie o wyborze modeli na prawą i na lewą (a nie np. odwrotnie albo inne modele tych samych producentów) decydowała po prostu droga.


Mnie się wydaje że względy reklamowe spowodowały że w ogóle ubrał Futurę na lewą nogę zamiast pomykać w solution na obu nogach. Oczywiście to tylko gdybanie.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę że buty typu La Futura czy Speedster nie posiadające krawędzi, kompletnie nie nadają się dla zwykłego użytkownika. Ogólnie projekt butów, które sprawdzą się tylko na tarcie a we wszystkim innym będą gorsze nawet od tanich modeli konkurencji, wydaje mi się dość dziwny. Wielu jednak je kupi zachwyconych nową technologią czy faktem że Ondra miał je na drodze 9b+.


Cytuj:
Ocena na ile "klama jest klamą" przy półmetrowym strzale jest dla mnie czystą abstrakcją i brakiem szacunku dla własnych palców


Ocena czy coś jest klamą z odległości 0,5m zwykle jest zupełnie możliwa.
Zwróć tez uwagę że ten strzał na filmie jest stosunkowo ewidentny i do chwytu typu półka a nie do dziurki na jeden palec. Trudność polega głównie na mega wywieszeniu. Ogólnie z filmu wynika że na drodze są trudniejsze technicznie i bardziej patenciarskie ruchy a sam strzał bez problemu padłby OS gdyby znalazł się gość dysponujący odpowiednią mocą.
Wydaje mi się że samą istotę strzałów oceniasz z punktu widzenia swojej wagi i stylu wspinania. Dla wielu osób (szczególnie lekkich i dynamicznych) strzały są często łatwiejsze niż czujne wyjścia na nogach.
Zwykle nie wymagają też patentowania skomplikowanych ustawień ciała, wystarczy po prostu je.bnąć i po krzyku.

Autor:  Lukasz_ [ N paź 07, 2012 5:33 pm ]
Tytuł: 

Pomijając trudność drogi jestem ciekawy czy poprowadziłby tą droge i inne takie kosmiczne gdyby musiał sam wieszać ekspresy.

Autor:  kaziuuu [ N paź 07, 2012 6:07 pm ]
Tytuł: 

Lubię oglądać jak się Ondra wspina to jest prawie jak balet na ścianie :mrgreen:
http://m.wypoczynek.turystyka.pl/

Autor:  grubyilysy [ N paź 07, 2012 6:18 pm ]
Tytuł: 

Lukasz_ napisał(a):
Pomijając trudność drogi jestem ciekawy czy poprowadziłby tą droge i inne takie kosmiczne gdyby musiał sam wieszać ekspresy.

Wydaje się w miarę oczywiste, że nie.
To się zdaje się nazywa problem rozróżnienia między "PinkPoint" a "RedPoint".

Autor:  stan-61 [ N paź 07, 2012 6:34 pm ]
Tytuł: 

Tu też parę niezłych kawałków: http://vimeo.com/25514787

Autor:  Lukasz_ [ N paź 07, 2012 6:54 pm ]
Tytuł: 

grubyilysy napisał(a):
Wydaje się w miarę oczywiste, że nie.
To się zdaje się nazywa problem rozróżnienia między "PinkPoint" a "RedPoint".


No właśnie. Dokonań, siły i techniki nie będę podważał ale bez tych ekspresów już by nie był taki dobry. A tradowo to by pewnie już na 7c kwiczał obwieszony szpejem.

Autor:  grubyilysy [ N paź 07, 2012 7:17 pm ]
Tytuł: 

Lukasz_ napisał(a):
...A tradowo to by pewnie już na 7c kwiczał obwieszony szpejem...

No może jednak bez przesady :D.

Autor:  marekm [ N paź 07, 2012 8:52 pm ]
Tytuł: 

Lukasz_ napisał(a):
A tradowo to by pewnie już na 7c kwiczał obwieszony szpejem.


ee, chyba pierdoIisz ;)

Autor:  rumpel [ N paź 07, 2012 9:43 pm ]
Tytuł: 

Nie przesadzal bym w kwesti asekuracji. Sadze jak by musial to by to pociagnal wieszajac asekuracje. A co do trada takze bym nie przesadzal, po prostu trudno znalezc trada o chocby zblizonych trudnosciach :)

Autor:  Spiochu [ N paź 07, 2012 10:07 pm ]
Tytuł: 

Ondra z tradowym szpejem podwoiłby swoją wagę :)

A tak poważnie to pewnie sieknąłby konkretne drogi, mając kilka stopni zapasu nie musiałby się bardzo stresować asekuracją.

Autor:  zephyr [ Pn paź 08, 2012 1:56 pm ]
Tytuł: 

widziałem parę dni temu ten filmik. Dla mnie to jest totalny kosmos :!: :shock:. Podziwiam takich ludzi

Autor:  Explorer [ Pn paź 08, 2012 3:17 pm ]
Tytuł: 

Co tu dużo gadać, Adam to mocarz!

Spiochu napisał(a):
A tak poważnie to pewnie sieknąłby konkretne drogi, mając kilka stopni zapasu nie musiałby się bardzo stresować asekuracją.


W Tatrach miałby chyba jakiś tam zapas ;)

Autor:  grubyilysy [ Wt paź 23, 2012 1:25 pm ]
Tytuł: 

EustachyMotyka napisał(a):
Kredyt na sms.

I pewnie tylko co chwila wysyła sms do sponsora:
"dajte no wy mnie jakieho noweho kredyta, bo sem ... taaaaaaaaaake czislo!"

Autor:  grubyilysy [ Pt lis 02, 2012 4:56 pm ]
Tytuł: 

Najwyraźniej Ondra uważa, że jak może coś przejść OS, to to nie może być 9a.

http://brytan.com.pl/9a-os-adama-ondry/
Cytuj:
1 listopada Adam pokonał w sytlu OS dwie najtrudniejsze drogi tego rejonu – Pure Imagination Jonathana Siegrista i The Golden Ticket Adama Taylora, obie wycenione na 5.14d(9a).

Ondra zasugerował jednak przecenienie obu dróg na 5.14c(8c+), przy czym Pure Imagination to według niego łatwe 8c+, natomiast The Golden Ticket określił mianem trudnego.

Autor:  PrT [ Pn lis 05, 2012 9:20 am ]
Tytuł: 

climb.pl napisał(a):
Daniel Woods natomiast rozprawił się z Pure Imagination Flashem! Jest to jego pierwsze 8c+ w tym stylu, ale okreslił je jako „Soft 8c+, piękne wytrzymałościowe wspinanie po krawądkach”


climb.pl napisał(a):
Cedric (Lachat - przyp. PrT) szybko powtórzył Pure Imagination (druga próba!), następnie Golden Ticket. Dla obu potwierdził wycenę 8c+.


Czyli jak widzisz nie tylko Adam ma takie zdanie o trudnościach tych dróg. My natomiast jesteśmy za słabi żeby to podważać. :wink:

Autor:  stan-61 [ Wt mar 19, 2013 4:00 pm ]
Tytuł:  Re: Adam Ondra poprowadził 9b+

Znowu zrobił 9b+!!! Jest niesamowity.

Autor:  grubyilysy [ Pt lis 18, 2016 10:53 pm ]
Tytuł:  Re: Adam Ondra poprowadził 9b+

Pewnie co niektórzy śledzą, Ondra wlaczy z "Dawn Wall" w Yosemitach.
Wytyczona przez Tommy Caldwella i Kevina Jorgesona droga w Yosemitach uznawana jest za najtrudniejszą skalną wielowyciagówke świata.
Caldwell nad jej wytyczeniem pracował kilkanaście lat, a pierwsze przejście trwało kilkanaście dni i na wielu wyciągach polegało na wielokrotnych wstawkach PP.

OS'a Ondra nie będzie miał na pewno, bo ostatni miesiąc z przerwami patentował.

Teraz atakuje na RP, dwa dni poszły mu ogólnie nieźle, ale wczoraj nie posunął się ani o wyciąg. Siedem razy spadał z wyciągu nr 14. Zły jest. :)

Autor:  rumpel [ So lis 19, 2016 9:26 am ]
Tytuł:  Re: Adam Ondra poprowadził 9b+

I 14 pusciła(15ka także), teraz już raczej z górki. Jak na taką drogę to tempo ma niezłe :-)

pzdr

Autor:  FELIX [ N lis 20, 2016 10:11 am ]
Tytuł:  Re: Adam Ondra poprowadził 9b+

Została "ostatnia prosta"
http://wspinanie.pl/2016/11/adam-ondra-dawn-wall-day-5/

Autor:  grubyilysy [ Wt lis 22, 2016 5:06 pm ]
Tytuł:  Re: Adam Ondra poprowadził 9b+

No i po robocie.

http://wspinanie.pl/2016/11/adam-ondra-dawn-wall/

Przy okazji - myślałem że tam cały czas spity są, a podobno jednak nie. Czyli trochę się Ondra na własnej asekuracji powspinał.

Autor:  grubyilysy [ Wt lis 22, 2016 6:41 pm ]
Tytuł:  Re: Adam Ondra poprowadził 9b+

Swoją drogą Olimpiada 2020 bez Ondry to będzie trochę jak kawa bez śmietanki.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/