Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Cz mar 28, 2024 3:55 pm

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 157 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Pt kwi 18, 2014 4:15 pm 
Nowy

Dołączył(a): Pn mar 11, 2013 12:30 pm
Posty: 18
Ale to chyba nie ta lawina. Tutaj mamy widok już z Kotła a lawina na Szerpów zeszła u wejscia do niego z z okolic zachodniej sciany Everestu z tego co napisano w doniesieniach prasowych. To miejsce jest felerne. Już W. Rutkiewicz wpominała że wracając do bazy w '78 miała tam niemiłą przygodę. Zresztą to nie ma juz znaczenia. parszywy wypadek. Szkoda ludzi. Może tak w końcu kogoś oświeci że Szerpom nie wolno pracować w warunkach podpisanych kontraktów obligujących ich do wykonania zadania pod presją czasu. Co prawda sami się na to decydują ale nie wolno stwarzać im warunków w których podejmują ryzyko tylko po to aby zaporęczować drogę bez wzgl na zagrożenie lawinowe. Już rok temu były awantury z nimi bo chcieli szybko zrobić podejście pod Lhotse i zabrac się za dalsza robotę co wywołało awanturę z Moro ktory im przeszkadzał w robocie. Teraz to. Zresztą nei znamy okoliczności i może rzeczywiscie był to wypadek którego nie można było przewidzieć. Źle się zaczął sezon.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 18, 2014 4:33 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz lip 28, 2011 9:09 am
Posty: 5455
Lokalizacja: Białystok
modulometer napisał(a):
Już rok temu były awantury z nimi bo chcieli szybko zrobić podejście pod Lhotse i zabrac się za dalsza robotę co wywołało awanturę z Moro ktory im przeszkadzał w robocie. Teraz to. Zresztą nei znamy okoliczności i może rzeczywiscie był to wypadek którego nie można było przewidzieć.


Skoro nic nie wiadomo to na cholerę tworzysz swoje teorie?

_________________
Wiem, że nic nie wiem


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 18, 2014 5:17 pm 
Nowy

Dołączył(a): Pn mar 11, 2013 12:30 pm
Posty: 18
Po to zebyś mógł wpisywac głupie komentarze. Over


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 18, 2014 5:57 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz lip 28, 2011 9:09 am
Posty: 5455
Lokalizacja: Białystok
modulometer napisał(a):
Po to zebyś mógł wpisywac głupie komentarze.


Gdybyś jeszcze kiedyś potrzebował/ała/ało głupiego komentarza to będę się kręcił w pobliżu.

_________________
Wiem, że nic nie wiem


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 18, 2014 10:14 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): N paź 23, 2005 9:18 pm
Posty: 2103
czy ten wypadek spowoduje że szerpowie nie będą już wchodzić na lodospad Khumbu i wyżej? czy taka katastrofa spowoduje ze ilość zezwoleń na Everest spadnie ? szkoda ludzi


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt kwi 18, 2014 10:47 pm 
Stracony

Dołączył(a): Pt wrz 05, 2008 6:33 pm
Posty: 3835
Lokalizacja: Bukowina Tatrzańska
Lawina zeszła poniżej C2 a nie C1 na fotce jest błąd.

_________________
www.rafalraczynski.com.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt kwi 22, 2014 12:07 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
raffi79. napisał(a):
Lawina zeszła poniżej C2 a nie C1 na fotce jest błąd.
Czyli, że zamiast "C1" na fotce powinno być "C2", czy jest po prostu źle oznaczone miejsce zejścia lawiny?
źródło fotki: https://twitter.com/alan_arnette

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt kwi 22, 2014 4:24 pm 
Stracony

Dołączył(a): Pt wrz 05, 2008 6:33 pm
Posty: 3835
Lokalizacja: Bukowina Tatrzańska
Cytuj:
Po dramacie jaki rozegrał się na Icefallu 18 kwietnia nadal nie wiemy co będzie dalej. Dziś, 22 kwietnia o 10.00 odbył się kolejny meeting, który rozpoczął się prawie dwugodzinnym nabożeństwem w intencji tragicznie poległych na Icefallu.

Później głos zabrali przedstawiciele zebranych Szerpów. Ogłosili koniec sezonu wspinaczkowego ze względu na pamięć poległych kolegów. Odczytali też list otwarty kierowany do rządu. Głos zabrali również przedstawiciele największych agencji. Przemówił również jeden chiński wspinacz, klient RMI, który ofiarował z własnych pieniędzy po 10 tys. dolarów rodzinom każdego Szerpy, który stracił życie w lawinie oraz po 5 tys. dolarów dla każdego rannego. Z tego co zrozumiałem rząd nepalski ma również wydesygnować takie same kwoty. Ale odnoszę wrażenie, że nie o to Szerpom chodzi i zaczynam się zastanawiać właściwie o co?
Szerpowie usiłują zmusić rząd do stworzenia rodzaju funduszu ubezpieczeniowo-emerytalnego z części pieniędzy (dokładnie z 30%) pobieranych z pozwoleń. Suma jest pokaźna, bo tylko baza pod Everestem, Nuptse i Lhotse wpłaciła 4 miliony dolarów do kasy państwowej. Postulaty Szerpów spotykają się z całkowitym zrozumieniem wśród wspinaczy, ale kłopot w tym, że to właśnie wspinacze mają ponosić koszty decyzji Szerpów. Wspinaczom nie wolno wspinać się (mimo, że mają opłacone pozwolenia nepalskiego rządu) ani z pomocą pracowników agencji ani samemu, a z drugiej strony wspinacze w bazie pod Everestem nie mogą liczyć na zwrot poniesionych kosztów. I tak dla przykładu opłata za poręczówki na Icefallu to w tym roku 600 dolarów od osoby, opłata za pracę Szerpy wysokościowego to minimum 3 tys. dolarów plus premia za przekroczenie bariery 8000 m. Naturalnie nikt nie oczekuje zwrotu całości kwoty, ale uczciwość nakazywałaby zwrot niewykorzystanych środków. Sam fakt, że baza będzie funkcjonowała 2 tygodnie zamiast 2 miesięcy daje oszczędności, jednak strona nepalska ich nie widzi.
Sytuacja jest napięta, i mimo całej empatii, jaką wykazują zebrani pod Everestem wspinacze, trudno powiedzieć jaki będzie koniec tego sezonu. Na tę chwilę wygląda to tak, że wspinacze tracą całą kasę, Szerpowie nie pracują i wbrew rządowi blokują Icefall. Na pytanie, czy można samemu się wspinać otrzymałem odpowiedź: ”pewnie można, ale nie gwarantuję, że ci nóg nie połamią”.
To zmusza do kolejnej refleksji nad zeszłorocznym incydentem z udziałem Simone Moro i Ueliego Stecka. Może Europejczycy zwyczajnie nie zrozumieli dosłownego dyktatu, który i mnie w górach jest zupełnie obcy. Szerpowie nie myślą o tym, co będzie za rok, nie myślą co zrobić, żeby było bezpieczniej. A za rok będzie ten sam Icefall, te same spadające seraki, te same agencje i kolejni naiwni klienci, choć zapewne już nie ci sami. Jeżeli mamy się już nie wspinać, co oczywiście jest dla mnie zrozumiałe, to kłopot jest jeden, nikt nie czuje się w obowiązku rozliczenia się z pieniędzy, które zapłaciliśmy na organizację wyprawy. Podkreślam, że samodzielnie i na własną odpowiedzialność również wspinać się nie wolno. Osobiście chętnie pojadę do domu, bo atmosfera w bazie staje się bardzo napięta, a niektórzy Szerpowie otwarcie demonstrują wrogość wobec westowców. Jakby to była ich wina, że zawalił się serak z Zachodniego Ramienia. Na wyprawach w Himalajach spędziłem 10 lat, to bardzo mało, ale wystarczająco, żeby zaobserwować zmiany jakie tu zachodzą.
Naturalnie wszędzie na świecie, dotyczy to również Polski, istnieją grupy interesu, które w taki czy inny sposób usiłują zablokować dostęp do gór normalnym wspinaczom. Wymyśla się sztuczne ograniczenia w postaci permitów i innych quasi opłat, wymusza się na wspinaczach obowiązkowe wynajmowanie przewodników nawet na bardzo łatwe góry (np. Ekwador), czy wprowadza się przepisy typu nasza karta taternika. Pozostaje mieć nadzieję, że środowisko wspinaczy nie pozwoli w przyszłości zepchnąć się do roli wora z kasą, który każdy Szerpa, przewodnik czy lokalny urzędnik będzie chciał bezkarnie rozpruć. Co będzie ze wspinaniem w Nepalu? Naprawdę trudno powiedzieć, bo młoda demokracja nepalska jest podatna na tego typu kryzysy i nie jest przygotowana na ich rozwiązywanie.
Z bazy pod Everestem dla wspinania.pl
Bogusław Magrel
22.04.2014 roku

_________________
www.rafalraczynski.com.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt kwi 22, 2014 5:49 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
http://news.nationalgeographic.com/news ... xpedition/
Ok, już wiem.

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz kwi 24, 2014 8:57 am 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz gru 09, 2010 10:28 am
Posty: 487
http://sherpafund.bigcartel.com/
Fajna inicjatywa. IMG zakończyło sezon na Evereście, reszta agencji się zastanawia.

_________________
"Podstawowym celem człowieka powinno być unikanie prostaków i ludzi bez poczucia humoru. Bo życie jest za krótkie"
Andrzej Zawada


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So kwi 26, 2014 9:24 am 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): N paź 23, 2005 9:18 pm
Posty: 2103
A Ryszard Pawłowski jest już pod szczytem Mount Everestu! Polska Ekipa atakuje od strony Chin, gdzie można się legalnie wspinać powyżej lodowca Rongbuk


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So kwi 26, 2014 9:52 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 30, 2010 12:43 pm
Posty: 3533
Lokalizacja: Węgierska Górka
to co się dzieje teraz po Everestem tylko szkodzi himalaizmowi. Zdaję sobie sprawę z ogromu tragedii i rozumie powód zakończenia sezonu ale wszyscy wspinacze którzy tam pojechali są po prostu okradani z pieniędzy. Nikt nie zamierza im ich zwrócić. Szerpowie żądają sobie zapłaty za pracę której nawet nie zaczęli. Moim zdaniem to kpiny. Szerpowie dyktują warunki i rząd nie ma nic do powiedzenia. Panoszą się jakby góry były ich własnością.

_________________
Galeria zdjęć


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So kwi 26, 2014 4:01 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lip 14, 2006 11:53 am
Posty: 2775
Lokalizacja: Wrocław
http://wspinanie.pl/2014/04/boguslaw-magrel-spod-everestu-exodus-wspinaczy-z-bazy-pod-everestem-trwa/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So kwi 26, 2014 4:58 pm 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
To że chcą godnej płacy rozumiem, ale tego że nie chcą oddać kasy już mniej. Chyba że po prostu dostają tak mało że żyją "od pierwszego do pierwszego" i w przypadku oddania kasy pomarliby z głodu wraz z rodzinami. Tak czy inaczej to są ich wewnętrzne sprawy i nie powinny sie opierać o cudza kieszeń bo to zwykła kradzież. A wspinaczy chyba powinny chronić w takim przypadku jakieś ustalenia z wyższych szczebli.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N kwi 27, 2014 6:47 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 13, 2005 4:25 pm
Posty: 9935
Lokalizacja: niedaleko Wąchocka
zephyr napisał(a):
żądają sobie zapłaty za pracę której nawet nie zaczęli (...) dyktują warunki i rząd nie ma nic do powiedzenia

Jaki ten Świat mały... Zupełnie jak u nas.

_________________
Pamiętasz co obiecywała?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N kwi 27, 2014 10:58 pm 
Zasłużony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr sie 12, 2009 11:21 am
Posty: 238
Lokalizacja: Katowice
WILCZYCA napisał(a):
nie powinny sie opierać o cudza kieszeń bo to zwykła kradzież. A wspinaczy chyba powinny chronić w takim przypadku jakieś ustalenia z wyższych szczebli.

byłaś już kiedyś w Nepalu - na zwykłym trekkingu chociaż, (nie zorganizowanym z biura podróży) ?
rozmawiałaś z tragarzami, widziałaś warunki ich pracy, wiesz ile kasują wszelkiego rodzaju pośrednicy?

_________________
pozdrawiam Jan
http://www.kochamnarty.pl/
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt kwi 29, 2014 11:11 am 
Nowy

Dołączył(a): Śr lip 25, 2012 9:11 pm
Posty: 25
Oprócz wyprawy na Lhotse - jak pamiętam z wcześniejszej wymiany zdań - się ktoś tam wybierał z naszych rodaków od południa?
Pechowo. Chyba lepiej się tam w najbliższym czasie nie pchać, skoro do głosu doszła polityka.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt maja 02, 2014 3:30 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr wrz 21, 2011 12:29 pm
Posty: 540
Lokalizacja: Poznań
W Everest BC był jeden Polak wchodzący na Everest z amerykańską agencją. Ja wczoraj wróciłem do Polski i muszę powiedzieć, że jestem rozczarowany całą tą sytuacją. Nepalski rząd do spółki z Szerpami dokonali na wspinaczach rabunku w biały dzień. Wszyscy stracili całość zapłaconej kasy, łącznie z teoretycznie zwrotnym depozytem śmieciowym. Jedyne co minister turystyki zaoferował to możliwość ponownego wykorzystania permitu w ciągu 5 lat, ale to ledwie 15% całości poniesionych przez nas kosztów. Jeśli ponownie się tam wybiorę to na pewno już bez agencji. Taniej wyjdzie nawet jeśli mnie na miejscu okradną...

_________________
Pain is temporary, glory is forever


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N maja 04, 2014 6:50 pm 
Stracony

Dołączył(a): Pt wrz 05, 2008 6:33 pm
Posty: 3835
Lokalizacja: Bukowina Tatrzańska
snail napisał(a):
Polak wchodzący na Everest z amerykańską agencją


Piotrek mój kolega

_________________
www.rafalraczynski.com.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt maja 06, 2014 2:03 pm 
Nowy

Dołączył(a): Śr lip 25, 2012 9:11 pm
Posty: 25
Szkoda ludzi. Od północy akcja górska przebiega bez zakłóceń.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt maja 06, 2014 4:08 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr wrz 21, 2011 12:29 pm
Posty: 540
Lokalizacja: Poznań
Mi też szkoda tych nieszczęśników, których oglądałem nad swoim namiotem jak ich ciała zwoził śmigłowiec. Ale władzom Nepalu jak widać nie szkoda ani tych co zginęli ani tym bardziej turystów, których obrabowali z kasy do spółki z agencjami i Szerpami. Generalnie miejscowe sępy wykorzystały tragedię ludzi żeby wziąć pieniądze za darmo. Szczytem pazerności było już zawłaszczenie przez władze podlegającego zwrotowi depozytu śmieciowego (3000$ na ekspedycję). Miał on być zwrócony w momencie zniesienia przez wyprawę śmieci z obozów powyżej BC. Problem w tym, że nasza wyprawa ani razu nie wyszła powyżej BC. Ale miejscowych władz to nie obchodzi. A nasz osobisty Szerpa, który zainkasował 3000$ posiedział z tyłkiem tydzień w BC i na koniec stwierdził tylko, że nie będziemy musieli mu płacić summit bonus.
Tak więc niech będzie to przestrogą dla wszystkich wybierających się do tego kraju. W miarę możliwości (choć pewnie będzie to trudne) nie należy za nic płacić z góry.

_________________
Pain is temporary, glory is forever


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt maja 06, 2014 4:22 pm 
Nowy

Dołączył(a): Śr lip 25, 2012 9:11 pm
Posty: 25
Nie ma raczej możliwości żeby nie płacić z góry. Pozostaje północ, ale podobno wcale nie jest to takie proste. Chińczycy ograniczają jednak wizy i np. zamknęli lotnisko w Lhasie - na czas jakiś. Wydawałoby się, że będzie to dla nich świetny biznes po awanturze w Nepalu - a wcale się tym jakoś nie przejmują.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt maja 20, 2014 1:03 am 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt lip 14, 2006 11:53 am
Posty: 2775
Lokalizacja: Wrocław
Czy ktoś jest w stanie wymienić wszystkie osoby 70-letnie i starsze, które zdobyły Everest bez wspomagania tlenem z butli. Chodzi mi oczywiście o wiek w trakcie zdobywania szczytu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt maja 20, 2014 8:25 am 
Kombatant

Dołączył(a): Cz sty 05, 2012 9:26 am
Posty: 320
Oczywiście takich osób nie było.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Wt maja 20, 2014 10:12 am 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr wrz 21, 2011 12:29 pm
Posty: 540
Lokalizacja: Poznań
Tutaj jest do ściągnięcia zestawienie zdobywców ośmiotysieczników w wieku 65+ do 2012 roku. Pogrubiona data wejścia oznacza wejście bez tlenu. Jak widać nawet na niższych ośmiotysięcznikach było niewielu śmiałków, którym ta sztuka udała się bez tlenu. Na Evereście oczywiście nie było nikogo takiego

_________________
Pain is temporary, glory is forever


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N maja 25, 2014 2:51 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Cz sty 05, 2012 9:26 am
Posty: 320
Maleki załoiła Everest dziś!! Teraz bezpiecznie w dół! Gratulacje!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N maja 25, 2014 3:19 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr wrz 21, 2011 12:29 pm
Posty: 540
Lokalizacja: Poznań
Oprócz Iwony na szczycie stanął także jej "ulubieniec" czyli R.Pawłowski. Chyba nieprędko ktoś go w Polsce przebije jeśli chodzi o ilość wejść na Everest

_________________
Pain is temporary, glory is forever


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N maja 25, 2014 7:37 pm 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
snail napisał(a):
Oprócz Iwony na szczycie stanął także jej "ulubieniec" czyli R.Pawłowski

Była z nim w team'ie?

Wielkie dla Niej gratulacje.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N maja 25, 2014 9:03 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Chciałbym już pogratulować, ale zwyczajowo robię to po zakończonym zejściu do bazy.
Mam jakąś osobistą wielką satysfakcję, po tym co czytałem o nieudanej próbie maleki sprzed dwóch lat, zwłaszcza po tym co pozwalali sobie wypisywać głajd Rysio i jego klakierzy.
Ale to przede wszystkim zwycięstwo maleki, mam nadzieję że spotkała na szczycie Rysia, jeśli nie splunęła mu w twarz to chyba z powodu konieczności oszczędzania śliny.
Nie chodzi zresztą o ten jeden pewnie też nieco personalny konflikt, dla mnie miał dziś miejsce wyczyn Wielkiej Maleki i wyczyn małego ryśka.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N maja 25, 2014 9:11 pm 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
grubyilysy napisał(a):
la mnie miał dziś miejsce wyczyn Wielkiej Maleki i wyczyn małego ryśka

:thumright:


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 157 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL