Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Cz mar 28, 2024 9:09 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz sie 09, 2018 6:12 pm 
Nowy

Dołączył(a): Cz sie 09, 2018 5:47 pm
Posty: 9
Lokalizacja: Poznań
Cześć!
Zakładam w wątek w którym będę wrzucał opisy via ferrat. Będą one pochodziły z mojej strony www. Staram się zebrać wszystkie możliwe informacje, opisując takie szlaki. Jeśli ktoś też pisze, niech udostępnia swoje. Albo jakieś dobre opisy z sieci.

Zacznę od via ferraty w Alpach Bergamskich koło miasta Lecco. Nosi ona nazwę Gamma 1 i wiedzie na szczyt Pizzo d'Erna. Opis
jest dostępny tutaj: http://jakprzetrwac.pl/ferrata-piani-erna/
Mam nadzieję, że się spodoba :D

Edit: kierując się sugestią lxix, wrzucam ważniejsze fragmenty mojego opisu.

Via ferrata Gamma 1
Jest to szlak pnący się po skale góry Piani d’Erna. Na trasie znajduje się mnóstwo ułatwień w postaci drabin, ale wymaga ona podstawowego doświadczenia wspinaczkowego. Z pokonaniem tej via ferraty nie będą miały problemu osoby o dobrej kondycji, gibkim ciele i obyte z górami. Wiek czy płeć nie ma tu większego znaczenia. Jeśli ktoś nie ma lęku wysokości i dobrze czuje swoje ciało, powinien dać sobie radę.

Widok, który nam oferuje ta droga jest nieziemski. Przepiękne i budzące respekt góry, z których stoków czerwone dachy Lecco spływają ku najgłębszemu jezioru Alp. Za ciemnoniebieską tonią lodowatej wody, pojedyncze, coraz niższe wzniesienia przypominają, że dalej w tym kierunku Alp już nie ma. W innych kierunkach góry dosłownie rosną. Wchodząc coraz wyżej, naszym oczom odsłania się istne może szczytów, które skąpane w kwietniowym słońcu mieni się zielenią, szarością i bielą śnieżnych czap. Widok ten zapiera dech w piersi i uświadamia małość człowieka wśród tych kamiennych kolosów.

Specyfika terenu
Szlak Gamma 1 pnie się po niemal pionowej skale. Miejscami idzie się kilkanaście metrów w pionie, bez możliwości odpoczynku, ale są też miejsca, gdzie można spokojnie usiąść. Już sam początek tej trasy wymaga niemałej ekwilibrystyki, bowiem pierwsze stopnie znajdują się kilkanaście metrów wyżej.
Via ferrata dzieli się na dwie części. Pozwala to na zrezygnowanie z dalszej wspinaczki w punkcie, który znajduje się na koniec pierwszej ćwiartki trasy. Nieopodal znajduje się schronisko, do którego można dojść w 20 minut. Jest to jedyne miejsce umożliwiające taki ruch, ponieważ szlak jest jednostronny.

Skala trudności
Przewodniki opisują trudność szlaku Gamma 1 jako „C” lub „D”, czyli średnio-trudny (skala kończy się na „F”). Szlak wymaga odpowiedniego sprzętu asekuracyjnego, jakim jest uprząż, lonża i kask. Moim zdaniem osoba bez doświadczenia, ale w dobrej kondycji i znająca swoje ciało, da sobie radę.
Oczywiście należy mierzyć siły na zamiary. Jeśli ktoś będzie mieć duże trudności, można zrezygnować w punkcie, o którym wspominałem. Na szczyt prowadzą też inne drogi.

W skrócie
Długość szlaku: 1040 m
Różnica wysokości: 750 m
Łączna długość drabin: 200 m
Łączna długość łańcuchów: 400 m
Czas przejścia: ok. 3-4 h
Wysokość szczytu Pizzo d’Erna: 1375 m n.p.m.

_________________
http://jakprzetrwac.pl/


Ostatnio edytowano Cz sie 09, 2018 10:06 pm przez lrutkowski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz sie 09, 2018 6:33 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn sie 20, 2012 9:47 pm
Posty: 2380
Lokalizacja: Kraków
Dla mnie bomba, nie mam pojęcia o VF. A i blog elegancko skrojony, przyjemnie oko zawiesić


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz sie 09, 2018 6:44 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14874
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Drobna uwaga - austriacka skala trudności ferrat (najpowszechniej używana) kończy się na G, ale gdzie można znaleźć jakąś ferratę G to nawet nie wiem :). Bersteigen.at wyszukuje dokładnie jedną - znajduje się na.... Wyspach Kanaryjskich :).

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz sie 09, 2018 6:45 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 26, 2013 7:31 am
Posty: 1616
Lokalizacja: Tarnow
lrutkowski napisał(a):
Opis
jest dostępny tutaj: http://jakprzetrwac.pl/ferrata-piani-erna/
Mam nadzieję, że się spodoba :D

Może się przydać.
Nie mniej dobrze było by wrzucić cały albo przynajmniej najważniejsze elementy opisu, także na forum oprócz linku.

_________________
flickr

------

"czekan, jak sama nazwa wskazuje - narzędzie do czekania"
Włodzimierz Firsoff
Taternik 1932 nr 3


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz sie 09, 2018 10:09 pm 
Nowy

Dołączył(a): Cz sie 09, 2018 5:47 pm
Posty: 9
Lokalizacja: Poznań
Panie Maćku, dziękuję za miłe słowo :)

grubyilysy napisał(a):
Drobna uwaga - austriacka skala trudności ferrat (najpowszechniej używana) kończy się na G

Kiedyś natrafiłem na taką informację, że skala jest A-F, a G to są takie wyjątkowe wyjątki, że wykraczają poza skalę :D
Jakkolwiek, różne przewodniki podają różne skale. Przez to staram się opisać słownie na czym polega trudność szlaku.


lxix napisał(a):
Może się przydać.
Nie mniej dobrze było by wrzucić cały albo przynajmniej najważniejsze elementy opisu, także na forum oprócz linku.

Dzięki za sugestię, już zrobiłem edita ;)

_________________
http://jakprzetrwac.pl/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt sie 10, 2018 7:05 am 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 26, 2013 7:31 am
Posty: 1616
Lokalizacja: Tarnow
lrutkowski napisał(a):
Dzięki za sugestię, już zrobiłem edita ;)


Elegancko.

To teraz wypada z którejś propozycji skorzystać, bo jeszcze na żadnej nie byłem.

_________________
flickr

------

"czekan, jak sama nazwa wskazuje - narzędzie do czekania"
Włodzimierz Firsoff
Taternik 1932 nr 3


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt sie 10, 2018 10:17 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 30, 2010 12:43 pm
Posty: 3533
Lokalizacja: Węgierska Górka
temat super w sam raz dla mnie ;) lubię ferraty i kilka fajnych udało mi się przejść ;) zatem działaj :D

_________________
Galeria zdjęć


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sie 11, 2018 10:33 am 
Nowy

Dołączył(a): Cz sie 09, 2018 5:47 pm
Posty: 9
Lokalizacja: Poznań
zephyr napisał(a):
temat super w sam raz dla mnie ;) lubię ferraty i kilka fajnych udało mi się przejść ;) zatem działaj :D

A w jakich rejonach udało Ci się przejść VF?

_________________
http://jakprzetrwac.pl/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn wrz 24, 2018 12:24 pm 
Swój
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn maja 12, 2008 9:57 pm
Posty: 45
Witam,

Moim zdaniem skala austriacka jest zasadniczo od A do E, powyżej E to jakieś kuriozum, albowiem ferrat trudniejszych niż E jest tylko kilka.
Przykładowo wg portalu klettersteig.de jest takich ferrat w Europie dosłownie 5 na 2257 ferrat opisanych w tym serwisie.

--
Pozdrawiam
Jarek Kardasz
--------------------------------------------------------
Dolomity • via ferraty • informacje praktyczne
-- > http://dolomity.j.pl/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Śr lis 14, 2018 7:26 pm 
Nowy

Dołączył(a): Cz sie 09, 2018 5:47 pm
Posty: 9
Lokalizacja: Poznań
Udostępniam opis kolejnej via ferraty.
Tym razem jest to VF Kysel w Słowackim Raju.
Jak dla mnie to była bułka z masłem. Był ktoś z Was tam i podzieli się wrażeniami? :D

Cały opis jest dostępny tutaj: http://jakprzetrwac.pl/via-ferrata-kysel/

Najważniejsze fragmenty opisu:

Słowacki Raj
Park Narodowy Słowacki Raj to płaskowyż poprzecinany licznymi wąwozami i urwiskami znajdujący się w Karpatach Zachodnich w pobliżu Popradu i Spiskiej Nowej Wsi, czyli około 50-70 km od granicy polsko-słowackiej. Charakterystyczne dla tego parku są szlaki prowadzące przez drewniane kładki i drabiny oraz stalowe podesty utwierdzone w skale nad rzeką. Wszystkie szlaki z wyjątkiem via ferraty są otwarte przez cały rok, ale zimą można się tam wybrać na wspinaczkę z czekanami po zamarzniętych wodospadach. Jednodniowy bilet na wstęp do parku to 1,5 euro na osobę dorosłą (są zniżki dla dzieci i seniorów). To tak słowem wstępu, ale skupmy się na via ferracie.

Via Ferrata Kysel
Żelazna droga otwarta jest od sierpnia 2016. W przeszłości był poprowadzony tamtędy szlak, a pierwsze zabezpieczenia dla turystów powstały już w 1925 roku. Niestety w 1976r. w wąwozie wybuchł pożar i szlak udostępniono dopiero po 40 latach. Wstęp na via ferratę jest płatny 5 euro od osoby (zawiera opłatę wstępu do parku). Szlak ten jest otwarty dla turystów w okresie od 15 czerwca do 31 października.

Specyfika terenu
Via ferrata biegnie dnem wąwozu, którym płynie potok Kysel – stąd nazwa ferraty. Niektórzy zalecają, żeby wziąć ze sobą klapki albo sandały, które można zamoczyć, ale według mnie jest to tylko dodatkowy ciężar, wystarczą buty trekkingowe. Iść takim szlakiem w klapkach to zabójstwo dla kostek, a zmienianie co chwila butów trochę się mija z celem. Oprócz tego kamienie są śliskie i łatwo się przewrócić, więc warto ubrać buty powyżej kostki. Wąwóz jest na tyle głęboki, że wpada do niego mało słońca, co w połączeniu z wilgocią sprawia, że jest tam chłodniej niż na otwartej przestrzeni.

Przeszkody i skala trudności
Na drodze, oprócz małych wodospadów, na które wchodzimy bez przypinania się, czeka nas szereg kilkunastu, trochę większych wodospadów. Tutaj już powinniśmy się przypiąć, i trzymać liny. Pierwsze kilkumetrowe wodospady robią wrażenie zwłaszcza, kiedy wspina się tuż obok strumienia wody. Metalowe stopnie, które przez dłuższą część trasy biegną po niemalże pionowych ścianach, pną się w górę stawiając przed nami kolejne wyzwania. Miejscami wąwóz zwęża się na tyle, że można się poczuć jak podczas eksploracji jaskiń, rodem z filmów przygodowych. W takich miejscach ilość wpadającego światła sprawia, że na zdjęciu zrobionym telefonem widać tylko „światełko w tunelu”, nie mówiąc już o braku opcji wykrywania twarzy. Przy każdej przeszkodzie znajduje się tabliczka z jej nazwą. Ostatnią i zarazem najbardziej monumentalną przeszkodą jest Obrovský vodopád (Wielki Wodospad). Wspinamy się obok niego po metalowych szczeblach po 20-metrowym urwisku pionowo w górę. Patrzenie w dół, stojąc na kawałku pręta, daje niemałą dawkę adrenaliny i niezapomnianych widoków.
Dalej via ferrata już się kończy i na naszej drodze ukazują się duże metalowe podesty zamiast małych szczebelków. Trzeba pamiętać, że trasa jest jednokierunkowa, czyli od pewnego momentu nie można zawrócić, bo to spowoduje utrudnienie ruchu dla pozostałych turystów. Przewodniki określają trudność tego szlaku jako B/C, ale moim zdaniem jest to maksimum B.

Długość trasy i czas przejścia
Trasa via ferraty ma łącznie 1,4 km, a przewyższenie wynosi około 170 metrów. Przejście tego odcinka zajmuje około 2 godziny tempem spacerowym. Ten czas uwzględnia robienie zdjęć i kilka krótkich przerw na przekąskę. Oczywiście to ile czasu zajmie nam przejście, zależy też od innych turystów na szlaku. W środku sezonu ten czas może się wydłużyć, jeśli przed Tobą będzie szła większa grupa albo jeśli będziesz przepuszczać tych za Tobą.

_________________
http://jakprzetrwac.pl/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL